Załącznik do uchwały nr VII/36/11

Rady Miejskiej w Poniatowej

z dnia 30 maja 2011 r.

 

BURMISTRZ PONIATOWEJ

 

 

 

 

 

 

PROGRAM USUWANIA WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST

Z TERENU GMINY PONIATOWA

 

 

 

 

 

 Spis treści:

 

I. Wiadomości ogólne o azbeście. 3

II. Szkodliwość azbestu dla zdrowia ludzkiego. 5

III. Przepisy prawne dotyczące azbestu. 6

IV. Cele i zadania programu. 9

V. Lokalizacja programu. 13

VI. Uczestnicy programu. 17

VII.      Informacje o ilości i stanie wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Poniatowa. 17

VIII. Finansowe aspekty realizacji programu. 19

IX. Harmonogram rzeczowy realizacji programu. 20

X. Monitoring realizacji programu……...…………………….…………………………………….20

XI. Podsumowanie………………………………………………………………….………………22

 

 

Załączniki:

  1. Wykaz aktów prawnych.
  2. Wykaz firm posiadających decyzje zezwalające na gospodarowanie odpadami zawierającymi azbest na terenie Powiatu Opolskiego
  3. Wniosek na dofinansowanie demontażu, transportu i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest
  4. Protokół odbioru
  5. Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest
  6. Karta przekazania odpadu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Wiadomości ogólne o azbeście

Na świecie znanych jest ponad 5 tys. wyrobów, do produkcji, których używano azbestu. Są to głównie wyroby stosowane w budownictwie jako pokrycia dachowe, osłony elewacyjne ścian, przewody kominowe, rury wodociągowe i kanalizacyjne oraz elementy izolacyjne. Azbest wykorzystywany był również między innymi przy produkcji sprzętu gospodarstwa domowego, np. kuchenek, piecyków elektrycznych i gazowych, opiekaczy, suszarek do włosów oraz siatek azbestowych. Surowca tego używano także do produkcji farb, pokostów, klejów, smarów, płytek i wykładzin podłogowych oraz koców gaśniczych.

W Polsce nie występują złoża azbestu nadające się do górniczej eksploatacji.

Szacuje się, że w latach 70 ubiegłego wieku sprowadzano do kraju ok. 100 tys. ton azbestu rocznie, który wykorzystywano przede wszystkim (ok. 85 %) do wyrobu materiałów budowlanych, pokryć dachowych oraz elewacji budynków. Szacuje się, że na dachach i fasadach budynków oraz w obiektach przemysłowych zamontowanych jest blisko 1.350 mln. m 2 płyt azbestowych, z czego blisko 90 % stanowi_ dachowe płyty faliste, zwane popularnie eternitem. W 1980r. z płyt azbestowo-cementowych wykonanych było ok. 45 % pokryć dachowych i fasadowych. Znaczącą pozycją w bilansie wyrobów azbestowych stanowią znajdujące się w ziemi i budynkach rury azbestowo-cementowe. Szacuje się, że jest ich ok. 600 tys. ton. Znaczna ilość wyrobów azbestowych stosowana jest w hutnictwie i przemyśle ceramicznym. Jest to ok. 60 tys. ton. Masę będących w użyciu wyrobów małogabarytowych, takich jak uszczelki, kształtki, okładziny hamulcowe czy wyroby włókiennicze, ocenia się na 100 tys. ton.

 

Zanieczyszczenie środowiska materiałami zawierającymi azbest

 

Azbest powszechnie występuje w skorupie ziemskiej, zaś chryzotyl spotykany jest we wszystkich skałach serpentynowych. Ze względu na swoje właściwości i praktycznie niezniszczalność azbest wprowadzony do środowiska otaczającego człowieka utrzymuje się w nim przez czas nieokreślony. Włókna przedostają się do powietrza atmosferycznego w wyniku zarówno procesów naturalnych, wietrzenia formacji geologicznych, jak i działalności człowieka.

Źródłami naturalnymi włókien azbestu są zanieczyszczenia skorupy ziemskiej, zanieczyszczenie wód przepływających przez złoża zawierające azbest, zanieczyszczenie azbestem eksploatowanych złóż węgla kamiennego, rud miedzi, kamieni budowlanych, talku i innych. Potencjalnie rakotwórcze włókna są wszechobecne z powodu wietrzenia i korozji formacji geologicznych, częściowo z powodu działalności człowieka. Z raportów międzynarodowych wynika, że prawdopodobnie większość włókien jest emitowana ze źródeł naturalnych. Jednakże brak jest obecnie danych dotyczących pomiarów ilości włókien uwalnianych do atmosfery przez naturalne procesy wietrzenia skał. Źródła naturalne w praktyce mają jednak mniejsze znaczenie ze względu na znaczne rozproszenie oraz występowanie na terenach stosunkowo rzadko zaludnionych, podczas, gdy źródła związane z działalnością człowieka dotyczą zwykle terenów o dużej gęstości zaludnienia.

 

Źródła związane z działalnością człowieka to:

- tereny wydobywania i produkcji azbestu oraz zakłady przetwórstwa azbestu,

- odpady przemysłowe związane z przetwórstwem azbestu; ze względu na praktyczną niezniszczalność włókien azbestu bardzo istotny problem w ochronie środowiska stanowią niewłaściwie składowane odpady azbestowe,

- zanieczyszczenie powietrza spowodowane stosowaniem wyrobów azbestowych głównie dotyczy: ścierania tarcz sprzęgłowych i hamulcowych, korozji płyt azbestowo- cementowych, która wydatnie przyspieszają „kwaśne deszcze" i inne chemiczne zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego,

- źródła wewnątrz pomieszczeń: urządzenia ogrzewcze, wentylacyjne, klimatyzacyjne i izolacje zawierające azbest.

 

Azbest, pomimo iż stosowany na skalę przemysłową od początku XX wieku, dopiero od 30 lat został powszechnie uznany za czynnik zwiększający ryzyko wystąpienia nowotworów złośliwych.

W narażeniu na pył azbestu wyróżnia się ekspozycję zawodową, parazawodową i środowiskową. Różnią się one w sposób istotny wielkością stężeń włókien azbestu w powietrzu oraz rozmiarami włókien, a co za tym idzie, skutkami dla zdrowia i wielkością ryzyka wystąpienia określonych nowotworów złośliwych.

Ekspozycja zawodowa związana z pracą w warunkach narażenia na pył azbestu występuje przede wszystkim w kopalniach, zakładach przetwórstwa azbestu i produkcji wyrobów azbestowych.

Ekspozycja parazawodowa dotyczy mieszkańców terenów sąsiadujących z kopalniami i zakładami przetwarzającymi azbest, a także rodzin pracowników tych zakładów. W przeszłości zanieczyszczenie powietrza włóknami azbestu w pobliżu zakładów przetwarzających azbest było znaczne i wielokrotnie przypominało opad śniegu. Pomiary przeprowadzane w mieszkaniach pracowników wykazywały podwyższone stężenie włókien azbestu, głównie z powodu przenoszenia pyłu azbestu na ubraniach roboczych.

Ekspozycja środowiskowa. W powietrzu atmosferycznym wysokie stężenia pyłów zawierających azbest obserwuje się przede wszystkim na wielkich budowlach, gdzie następuje cięcie, szlifowanie lub wiercenie otworów w azbestowych materiałach budowlanych. Stężenia pyłu mogą w tych przypadkach wynosić przy stanowiskach pracy 20 włókien/cm aż do 100 wł./cm (20000 wł./l - 100000 wł./l) w odległości 1-5 m od stanowiska pracy.

Stężenia włókien w pomieszczeniach zależą od warunków eksploatacji materiałów zawierających azbest, znajdujących się w tych budynkach. Na przykład przy normalnym zużywaniu się wykładzin podłogowych stężenia włókien nie przekraczają 1,0 wł./l, ale przy takich czynnościach, jak szlifowanie papierem ściernym lub cięcie mogą osiągać wartość od 10-60 wł./l. Największe stężenia w budynkach (do 1000 wł./l) występują podczas prac remontowych przy zrywaniu izolacji azbestowych, zeskrobywaniu pozostałości po wykładzinach itp.

Z pomiarów stężeń włókien azbestu nawet na terenach gęsto zaludnionych wynika, że odnotowane stężenia są niskie. Ekspozycja środowiskowa w odróżnieniu od zawodowej trwa całą dobę, stosunkowo więc niskie stężenie pyłu w warunkach długotrwałej ekspozycji mogą prowadzić do wysokich kumulowanych dawek.

Wielkość emisji włókien azbestu do powietrza atmosferycznego związana jest z  takimi czynnikami fizycznymi, jak wibracja powietrza, temperatura i wilgotność oraz ich zmienności. Jedynym sposobem oczyszczania powietrza są opady atmosferyczne.

 

II. Szkodliwość azbestu dla zdrowia ludzkiego

 

Chorobotwórcze działanie azbestu jest wynikiem wdychania włókien zawieszonych w powietrzu. Ryzyko wynikające dla zdrowia z wchłaniania pyłu drogą pokarmową jest znikome.

Biologiczna agresywność pyłu azbestu jest związana ze stopniem penetracji i ilością włókien w dolnej części układu oddechowego. Proces ten zależy od fizycznych i aerodynamicznych cech włókien. Szczególne znaczenie ma średnica poszczególnych włókien, długość odgrywa mniejszą rolę. Włókna cienkie o średnicy poniżej 3 µm przenoszone są łatwiej i odkładają się w końcowych odcinkach dróg oddechowych, podczas, gdy włókna grube, o średnicy powyżej 5 µm, zatrzymują się w górnej części układu oddechowego. Skrócone włókna chryzotylu o dużej średnicy mają tendencje do zatrzymywania się wyżej niż igłowate włókna azbestów amfibolowych, z łatwością przenikające do obrzeży płuca.

W oczyszczaniu dolnej części układu oddechowego z włókien uczestniczą głównie trzy mechanizmy biologiczne. Większość pyłu usuwana jest z dróg oddechowych za pośrednictwem śluzu, odkrztuszania, wypluwania lub połykania. Krótkie włókna pochłaniane są w drogach oddechowych przez makrofagi. Niektóre włókna azbestu wychwytywane są przez komórki nabłonkowe wyścielające drogi oddechowe; włókna gromadzą się w warstwie śródmiąższowej i przenoszone są do gruczołów chłonnych. Około 1/3 wdychanych włókien umiejscawia się w końcowych odcinkach układu oddechowego. Oczyszczanie drzewa oskrzelowego przebiega dwufazowo. Prawie połowa wdychanych włókien usuwana jest w ciągu kilku dni, pozostałe w dłuższym czasie. W procesie usuwania włókien niewątpliwie negatywną rolę odgrywają czynniki zewnętrzne, takie jak dym tytoniowy i inne zanieczyszczenia powietrza.

Na występowanie i typ patologii wpływa rodzaj azbestu, wymiary tworzących go włókien oraz stężenie włókien i czas trwania narażenia.

 

Choroby wywoływane przez azbest

Długie okresy między pierwszym narażeniem a pojawieniem się patologii - zwłaszcza nowotworów - oznaczają, że aktualnie wykrywane skutki odnoszą się do warunków pracy, jakie istniały 20-40 lat temu.

Azbestoza, czyli śródmiąższowe zwłóknienie tkanki płucnej z obecnością ciałek lub włókien azbestowych jest główną chorobą zawodową robotników narażonych na pył azbestu. Rozpoznawanie azbestozy, szczególnie jej wczesnych stadiów, stwarza znaczne trudności ze względu na brak swoistości objawów klinicznych choroby, zarówno subiektywnych jak i objawów przedmiotowych oraz zmian radiologicznych.

Zmiany opłucnowe spowodowane pyłem azbestu mogą występować pod postacią blaszek, zgrubień i odczynów wysiękowych. Łagodne zmiany opłucnowe nie mają większego znaczenia klinicznego.

Rak płuca jest najpowszechniejszym nowotworem złośliwym powodowanym  przez azbest. Istnieją dostateczne dowody epidemiologiczne pozwalające stwierdzić, że wszystkie typy azbestu powodują raka płuca.

Międzybłoniak opłucnej - rzadko występujący nowotwór złośliwy - jest przedmiotem znacznego zainteresowania ze względu na udowodniony związek przyczynowy z ekspozycją na pył azbestu zarówno zawodową jak i środowiskową.

 

III. Przepisy prawne dotyczące azbestu

 

Od 1997 r. w na terenie Polski obowiązuje zakaz produkcji, handlu oraz stosowania wyrobów zawierających azbest. Zakaz taki wprowadzono ustawą z 19 czerwca 1997r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest ( Dz. U. 1997. Nr 101, poz.628). W następnych latach wprowadzono szereg kolejnych aktów prawnych (ustaw i rozporządzeń) regulujących kwestie związane z postępowaniem i usuwaniem wyrobów zawierających azbest. Szczegółowy ich wykaz zawiera załącznik nr 1 do niniejszego opracowania.  Uzupełnieniem aktów prawnych w przedstawionym zakresie jest „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski " przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 14 maja 2002r. oraz lokalne programy usuwania azbestu realizowane przez gminy, powiaty i województwa.

Polskie prawodawstwo dopuszcza wykorzystywanie azbestu lub wyrobów zawierających azbest w użytkowanych budynkach, instalacjach lub urządzeniach nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2032 roku. W sposób szczegółowy określa również wymagania dotyczące postępowania z wyrobami i odpadami azbestowymi, obowiązki organów administracji, a także właścicieli i zarządców nieruchomości w tym zakresie oraz obowiązki wykonawców prac polegających na zabezpieczeniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest. Podstawowe obowiązki organów samorządowych, właścicieli i zarządców nieruchomości oraz przedsiębiorców prowadzących działalność, w wyniku której powstają odpady zawierające azbest, przedstawiono poniżej.

 

Obowiązki  gminy  i  powiatu  :

·         opracowanie, przyjęcie i aktualizacja planu gospodarki odpadami (z uwzględnieniem problematyki usuwania azbestu i wyrobów zawierającymi azbest),

·         gromadzenie informacji przekazywanych przez osoby fizyczne (właścicieli i zarządców nieruchomości) o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystywania,

·         przedkładanie marszałkowi województwa informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska, w tym azbestu,

·         zatwierdzanie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi (w tym odpadami zawierającymi azbest),

·         udzielanie zezwoleń na transport odpadów niebezpiecznych (w tym azbestu).

 

Obowiązki  właścicieli,  zarządców   lub   użytkowników nieruchomości:

·         kontrola wyrobów zawierających azbest znajdujących się w obiektach, urządzeniach budowlanych, urządzeniach przemysłowych lub innych miejscach zawierających azbest,

·         sporządzenie i przedłożenie organowi nadzoru budowlanego oceny stanu i dokumentacji miejsca zawierającego azbest,

·         usuwanie wyrobów zawierających azbest zakwalifikowanych zgodnie z oceną do wymiany na skutek nadmiernego zużycia wyrobu lub jego uszkodzenia,

·         sporządzenie (corocznie) planu kontroli jakości powietrza obejmującej pomiar stężenia azbestu, dla każdego pomieszczenia, w którym znajdują się instalacje lub urządzenia zawierające azbest lub wyroby zawierające azbest,

·         przegląd i oznakowanie, w sposób przewidziany przez prawo, miejsc, w których był lub jest wykorzystywany azbest lub wyroby zawierające azbest,

·         sporządzenie inwentaryzacji zastosowanych wyrobów zawierających azbest poprzez sporządzenie spisu z natury,

·         sporządzenie i przedłożenie marszałkowi województwa (dot. przedsiębiorców) lub prezydentowi miasta (dot.osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami) oraz coroczna aktualizacja informacji o:

         - wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystywania,

         - wyrobach zawierających azbest, których wykorzystanie zastało zakończone

·         zgłoszenie właściwemu organowi architektoniczno-budowlanemu prac polegających na zabezpieczaniu lub usuwaniu wyrobów zawierających azbest zgodnie z przepisami budowlanymi.

 

Obowiązki wykonawców prac polegających na zabezpieczeniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest:

·         uzyskanie pozwolenia, decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami niebezpiecznymi albo złożenie organowi informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobie gospodarowania odpadami niebezpiecznymi (zależnie od ilości wytwarzanych odpadów),

·         przeszkolenie przez uprawnioną instytucji zatrudnianych pracowników i osób kierujących lub nadzorujących, w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczaniu i usuwaniu tych wyrobów oraz w zakresie przestrzegania procedur dotyczących bezpiecznego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest,

·         opracowanie przed rozpoczęciem prac szczegółowego planu prac usuwania wyrobów zawierających azbest, obejmującego w szczególności:

- identyfikację azbestu w przewidzianych do usunięcia materiałach, na podstawie udokumentowanej informacji od właściciela lub zarządcy obiektu albo też na podstawie bada przeprowadzonych przez akredytowane laboratorium,

- informacje o metodach wykonywania planowanych prac,

- zakres niezbędnych zabezpieczeń pracowników oraz środowiska przed narażeniem na szkodliwość emisji azbestu, w tym problematykę określoną przepisami dotyczącymi planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,

- ustalenie niezbędnego dla rodzaju wykonywanych prac monitoringu powietrza;

- posiadanie niezbędnego wyposażenia technicznego i socjalnego zapewniającego prowadzenie określonych planem prac oraz zabezpieczeń pracowników i środowiska przed narażeniem na działanie azbestu.

- zgłoszenie prac polegających na zabezpieczeniu lub usunięciu wyrobów zawierających azbest z obiektu, urządzenia budowlanego lub instalacji przemysłowej, właściwemu organowi nadzoru budowlanego oraz właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy.

·         zapewnienie warunków bezpiecznego usuwania wyrobów zawierających azbest z miejsca ich występowania w sposób określony w § 8 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 kwietnia 2004r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest,

·         złożenie właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu lub zarządcy nieruchomości, będącego w posiadaniu urządzenia budowlanego, instalacji przemysłowej lub innego miejsca zawierającego azbest, pisemnego oświadczenia o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych.

 

Warunkiem koniecznym bezpiecznego dla ludzi i środowiska użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest jest rzetelnie sporządzona inwentaryzacja wyrobów zawierających azbest i ocena ich stanu, określająca, w zależności od rodzaju, stanu i sposobu zastosowania azbestu, stopie pilności wymiany wyrobów zawierających azbest.

W rozporządzeniach Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 23 października 2003r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest oraz z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest, założono wykonanie inwentaryzacji oraz dokonanie oceny stanu wyrobów zawierających azbest na 2004r.

Od tego też roku właściciele i zarządcy obiektów zobligowani są do przekazywania marszałkowi województwa i wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta informacji o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystywania oraz informacji o wyrobach, których wykorzystanie zakończono.

Przepisy w sposób bezpośredni nie precyzują, kto może być wykonawcą prac polegających na zabezpieczeniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest, biorąc jednak pod uwagę obowiązki jakie postawiono przed wykonawca, wnioskować należy, że tego typu prace powinna wykonywać wyspecjalizowana jednostka posiadająca stosowne zezwolenia oraz wyposażenie techniczne i socjalne zapewniające prowadzenie prac oraz odpowiednie zabezpieczenie pracowników i środowiska przez narażeniem na działanie azbestu.

W przypadkach nieprzestrzegania nałożonych na jednostki organizacyjne i osoby fizyczne obowiązków w zakresie bezpiecznego wykorzystania i usuwania wyrobów zawierających azbest oraz obowiązków sprawozdawczości w tym zakresie mają zastosowanie zapisy tytułu VI ustawy z dnia 27 kwietnia  2001r. Prawo ochrony środowiska. Przewidują one w takich przypadkach odpowiedzialność karną tj. kary aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny orzekane na podstawie przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia oraz odpowiedzialność administracyjną poprzez wstrzymanie prowadzonej przez podmiot korzystający ze środowiska lub osobę fizyczną działalności powodującej pogorszenie stanu środowiska w znacznych rozmiarach lub zagrażającej życiu lub zdrowiu ludzi.

Ponadto do odpowiedzialności za szkody spowodowane oddziaływaniem na środowisko, w tym również powstałe w wyniku postępowania z wyrobami zawierającymi azbest, maja zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego.

 

„Program Usuwania azbestu z terenu Gminy Poniatowa” został opracowany z uwzględnieniem celów zawartych w dokumentach strategicznych odnoszących się do rozwoju gospodarczego oraz ochrony środowiska, a w szczególności do gospodarki odpadami w tym odpadami niebezpiecznymi a więc również azbestem.

Problem usuwania azbestu jest uwzględniany w dokumentach strategicznych unijnych, krajowych i wojewódzkich. Poza Dyrektywą Rady 74/442/EEC i innymi dyrektywami nakreślającymi ogólne obowiązki krajów członkowskich w zakresie w szczególności gospodarowania odpadami azbestowymi, istotne przy opracowaniu Programu były takie dokumenty jak:

- Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015,

- Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013,

- Polityka Ekologiczna Państwa w latach 2009-2012 z perspektywą do 2016r.,

- Krajowy Plan Gospodarki Odpadami’

- Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Lubelskiego,

- Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032.

 

IV. Cele i zadania programu

 

Celem programu jest:

·         spowodowanie oczyszczenia obszaru gminy z azbestu oraz usunięcie stosowanych od wielu lat wyrobów zawierających azbest;

·         wyeliminowanie negatywnych skutków zdrowotnych u mieszkańców gminy spowodowanych azbestem oraz ustalenie koniecznych do tego uwarunkowań      

·         spowodowanie sukcesywnej likwidacji oddziaływania azbestu na środowisko i doprowadzenie, w określonym horyzoncie czasowym, do spełnienia wymogów ochrony środowiska;

·         stworzenie odpowiednich warunków do wdrożenia przepisów prawnych oraz norm postępowania z wyrobami zawierającymi azbest

·         pomoc mieszkańcom gminy w realizacji kosztownej wymiany płyt cementowo- azbestowych zgodnie z przepisami prawa

Zadaniem programu jest określenie warunków sukcesywnego usuwania wyrobów zawierających azbest.

W programie zawarte zostały:

·         oszacowane ilości wyrobów azbestowych oraz ich rozmieszczenie na terenie gminy Poniatowa;

·         szacunki jednostkowe kosztów usuwania dachowych pokryć azbestowych i płyt azbestowo cementowych;

·        propozycje odnośnie udzielania przez samorząd pomocy mieszkańcom w realizacji programu;

Program prezentuje konkretne działania, pozwalające na zminimalizowanie, w pewnych przypadkach nawet wyeliminowanie negatywnego oddziaływania odpadów zawierających azbest na zdrowie ludzi i środowisko. Brak tych działań skutkowałby dalszym zanieczyszczeniem środowiska azbestem i pogłębianiem się niekorzystnych skutków zdrowotnych i środowiskowych (przede wszystkim jakości powietrza). Bez wdrażania rozwiązań zaproponowanych w Programie odpady zawierające azbest będą masowo trafiać na dzikie składowiska lub wprost do lasu lub na drogi. Z kolei, wyroby zawierające azbest, takie jak np. płyty i inne elementy budowlane ulegają zużyciu, uszkodzeniom mechanicznym, erozji i wietrzeniu, mogąc uwalniać do środowiska włókna azbestu. Pozostawienie ich w dotychczasowym miejscu i sposobie użytkowania przyczyniłoby się do zwiększonego występowania chorób wywołanych wdychaniem włókien azbestu w populacji mieszkańców.

Zaproponowane w Programie działania przeciwdziałają występowaniu możliwości wpływu wyrobów zawierających azbest na środowisko przyrodnicze i w konsekwencji na zdrowie ludzi. Gdyby nie zostały one podjęte, istnieje realne zagrożenie, że stan powietrza atmosferycznego będzie ulegał pogarszaniu. Ma to związek z procesami korozji erozji powierzchni wyrobów azbestowo – cementowych, których wiek techniczny oceniany jest na maksimum 30 lat. Po tym okresie przyjmuje się, że wyroby zaczynają pylenie samoczynne w określonych warunkach atmosferycznych.

Dodatkowe korzyści z wdrożenia programu obejmują oczyszczenie z azbestu terenu Gminy, poprawę stanu zdrowotnego mieszkańców i potencjalne obniżenie przypadków zachorowań spowodowanych szkodliwym działaniem azbestu oraz poprawę stanu technicznego obiektów budowlanych.

Analizując cele zawarte w Programie można stwierdzić, że zaniechanie ich realizacji nie tylko nie pomoże ochronie środowiska przyrodniczego, ale wręcz może stan środowiska przyrodniczego pogorszyć.

Prawidłowe postępowanie z odpadami zawierającymi azbest spowoduje miejscowe, krótkotrwałe oddziaływanie na środowisko, które nie będzie wywierało znaczącego wpływu na środowisko.

Realizacja Programu będzie miała wpływ przede wszystkim na zwiększenie stopnia świadomości mieszkańców Gminy Poniatowa w zakresie bezpośredniego wykorzystywania wyrobów zawierających azbest, a tym samym ograniczenie jego negatywnego wpływu na środowisko.

Program usuwania azbestu oraz wyrobów zawierających azbest nie oddziałuje negatywnie na środowisko, a wręcz przeciwnie zapewni jego znaczną poprawę poprzez zmniejszenie, a następnie całkowite jego wyeliminowanie z terenu Gminy Poniatowa.

Realizacja „Programu usuwania azbestu z terenu gminy Poniatowa” nie powoduje żadnych konsekwencji dla ewentualnych skutków środowiskowych, których charakter mógłby posiadać znaczenie transgraniczne. Skala przedsięwzięć zaproponowanych do realizacji w ramach Programu ma charakter regionalny i ewentualne oddziaływanie tych przedsięwzięć może mieć zasięg lokalny.

Realizacja omawianego Programu nie wskazuje możliwości negatywnego transgranicznego oddziaływania na środowisko, mogącego objąć terytorium innych państw.

Wyroby azbestowe będące w dobrym stanie technicznym oraz w odpowiedni sposób zabezpieczone - nie stanowią istotnego zagrożenia dla zdrowia ludzkiego. Problem pojawia się w momencie uszkodzenia wyrobu. Wówczas do powietrza uwalniane są włókna azbestowe, a z powietrza trafiają one do ludzkiego organizmu. Zagrożenie zdrowia człowieka uzależnione jest od rodzaju azbestu, wielkości włókien i ich stężenia w powietrzu oraz czasu narażenia. Badania dowodzą, ze najbardziej niebezpieczne są włókna respirabilne, których średnica jest mniejsza od 3 mikrometrów, a długość większa niż 5 mikrometrów. Pęczki włókien azbestowych mogą rozszczepiać się na włókna kilkudziesięciokrotnie cieńsze niż włos ludzi, kruszą się, łamią i przedostają do atmosfery. Niewidoczne dla oka, unosząc się w powietrzu są wdychane przez ludzi.

W momencie przedostania się włókien azbestowych do organizmu człowieka, nie można ich usunąć. Po wniknięciu do organizmu głęboko penetrują układ oddechowy i powodują w nim trwałe uszkodzenia.

Obecnie emisja włókien azbestowych może nastąpić przy demontażu wyrobów zawierających azbest. Dlatego istotne jest zapewnienie pracownikom środków ochrony indywidualnej i przestrzeganie procedur przy postępowaniu z wyrobami zawierającymi azbest. Przy prawidłowym wykonywaniu prac i odpowiednim zabezpieczeniu zagrożenie jest minimalne.

Bezpośrednie działanie włókien azbestowych na zwierzęta może powodować podobne schorzenia jak w przypadku oddziaływania na organizm ludzki. Przy prawidłowym usuwaniu wyrobów zawierających azbest oddziaływanie to nie ma miejsca. Bardziej istotnym zagrożeniem może być hałas powstający w wyniku prac demontażowych oraz niszczenie siedlisk ptaków przy zmianie pokryć dachowych.

Ważnym oddziaływaniem będzie zwiększony ruch pojazdów w czasie transportu odpadów zawierających azbest. Spowoduje ono m.in.:

- zwiększenie barier migracyjnych,

- podwyższenie śmiertelności i zmniejszania liczebności populacji (śmiertelne „kolizje” zwierząt z jadącymi samochodami),

- płoszenie zwierząt (hałas, światło, wibracje).

Przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności oraz sprawnych technicznie maszyn i urządzeń można zminimalizować hałas, wibracje i emisje włókien azbestowych do środowiska.

Jednocześnie takie czynniki jak bariery migracyjne, oraz zmniejszenie populacji poprzez kolizje z jadącymi pojazdami mają charakter marginalny ze względu na niewielki udział środków transportu wyrobów zawierających azbest do całkowitego natężenia ruchu.

Usunięcie wyrobów zawierających azbest z terenów występowania zwierząt będzie miało wpływ pozytywny na ich stan zdrowia.

Z dotychczasowych badań wynika, ze włókna azbestowe maja znikomy wpływ na organizmy roślinne. Jednym z zagrożeń może być osadzanie się włókien azbestu na roślinach, co może skutkować zaburzeniami fotosyntezy. Innym zagrożeniem jest niszczenie roślin podczas prac budowlanych związanych z demontażem wyrobów zawierających azbest, a przypadku rur azbestowo-cementowych prace ziemne przy odkopywaniu rur, a także w przypadku demontażu pokryć dachowych azbestowo-cementowych. W związku z tym, ze prace będą wykonywane na terenie zabudowy mieszkaniowej brak będzie wpływu lub wpływ na florę będzie znikomy.

Wpływ na powietrze może nastąpić z kilku źródeł. Pierwszym źródłem będzie demontaż odpadów zawierających azbest w sposób niezgodny z przepisami (zrzucanie wyrobów zawierających azbest z dachu, używanie narzędzi mechanicznych do cięcia wyrobów zawierających azbest, nie zabezpieczenie wyrobów przed możliwością pylenia. Może wtedy nastąpić emisja włókien azbestowych do powietrza. Zagrożenia można uniknąć przez odpowiednie specjalistyczne szkolenia oraz kontrole odpowiednich służb (Nadzór Budowlany, Inspekcja Pracy).

Innym źródłem może być transport odpadów. Z jednej strony będzie to emisja spalin zawierających takie substancje, jak CO2, SO2, CO, NOx. W odniesieniu do emisji powstającej w wyniku całego ruchu drogowego emisja ta jest znikoma. Innym zagrożeniem może być niewłaściwy transport odpadów. Ładunek musi być zabezpieczony przed przemieszczaniem oraz foliowany zgodnie z przepisami prawa. W przeciwnym wypadku może nastąpić emisja włókien azbestowych do powietrza. Zagrożenia można uniknąć stosując kontrole (Policja, Inspekcja Transportu Drogowego).

Ostatnim źródłem może być składowisko odpadów zawierających azbest. Z jednej strony będzie to emisja spalin z maszyn i urządzeń pracujących na składowisku (nie będzie ona miała znaczącego wpływu na stan jakości powietrza), z drugiej strony zagrożenie może powstać w wyniku nieodpowiedniej eksploatacji składowiska (zrzut odpadów „na zsyp”, deponowanie odpadów niezabezpieczonych). W trakcie prawidłowej eksploatacji nie ma zagrożenia dla powietrza. Potwierdzają to badania prowadzone na innych składowiskach odpadów azbestowych (np. na składowisku w Kraśniku w ramach monitoringu składowiska). Zawartość włókien azbestowych w powietrzu nigdy nie przekroczyła dopuszczalnej normy. Usunięcie wyrobów zawierających azbest stanowiących potencjalne źródło zanieczyszczenia powietrza będzie miało wpływ pozytywny na stan jego czystości.

Wpływ Programu na krajobraz będzie miał miejsce podczas demontażu wyrobów zawierających azbest. Nastąpią krótkotrwałe zmiany w krajobrazie powstałe w wyniku prac budowlanych. Będą tu miały miejsce zmiany spowodowane montażem specjalistycznych urządzeń (windy do zdejmowania azbestu na ziemie) oraz ewentualne rusztowania.

Kolejnym elementem będą doraźnie gromadzone na miejscu demontażu wyroby zawierające azbest. Wszystkie te zmiany będą mieć charakter krótkotrwały.

Usunięcie wyrobów zawierających azbest z dachów budynków, likwidacja „dzikich wysypisk odpadów azbestowych” wpłynie pozytywnie na krajobraz.

Usunięcie wyrobów zawierających azbest będzie odbywać się zgodnie z przyjętymi zasadami ostrożności przy demontażu i składowaniu. Azbest z terenu Gminy składowany będzie na specjalnych składowisku przyjmującym odpady niebezpieczne. Usunięcie azbestu z terenu gminy przylegającego do obszaru objętego obszarem Natura 2000 przyniesie pozytywny efekt ekologiczny zarówno na zdrowie ludzi, jak i stan środowiska. Azbest występuje tylko na terenie zamieszkałym, w skupiskach siedzib ludzkich, przy ciągach komunikacyjnych, dlatego też usuwanie niebezpiecznych pokryć dachowych w tym rejonie nie powinno znacząco wpłynąć na przyrodnicze obszary chronione. Przeprowadzenie usuwania azbestowych pokryć nie będzie oddziaływać na siedliska przyrodnicze oraz chronione gatunki roślin i zwierząt. Wyznaczony Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk „Opole Lubelskie” oznaczony symbolem PLH060054 obejmuje znajdujące się na terenie gminy obszary leśne- bez zabudowań, a tym samym bez wyrobów zawierających azbest. Brak obszarów projektowanych lub postulowanych. Wdrażany Program usuwania azbestu pozwoli na poprawienie stanu środowiska naturalnego poprzez usunięcie z niego odpadów niebezpiecznych.

 

V. Lokalizacja programu

Poniatowa jest miastem położonym 40 km na południowy zachód od Lublina. Administracyjnie Poniatowa jest siedzibą gminy, obejmującej oprócz miasta 17 sołectw wiejskich. Gmina Poniatowa zajmuje powierzchnię 84,16 km2, w tym miasto 15,2 km2. Mieszka tutaj 16 378 osób, w tym w mieście 10 916 mieszkańców. Poniatowa jest miastem przemysłowym, jednak zachowała niemal nieskażone środowisko naturalne. W samym mieście lasy i zadrzewienia stanowią ponad 50% ogólnej powierzchni. Miasto oraz część gminy znajduje się w zasięgu Chodelskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Na południowy zachód od Poniatowej znajduje się obszar NATURA 2000 PLH 060054 Opole Lubelskie. W ostoi znajduje się kolonia rozrodcza oraz żerowisko gatunku nietoperzy –Nocek Duży.

Na terenie Gminy znajduje się czynne składowisko odpadów zawierających azbest. Po zamknięciu składowiska nie przewiduje się jego rozbudowy, nie przewiduje się też budowy kolejnego składowiska.

Obowiązek rozważania możliwości transgranicznego oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć wynika z Konwencji o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, sporządzonej w Espoo dnia 25 lutego 1991 roku oraz z Ustawy Prawo Ochrony Środowiska. Specjalnej analizie powinny podlegać inwestycje zlokalizowane blisko granic państwa, a także te realizowane dalej, ale ze względu na rozmiar przedsięwzięcia mogące powodować znaczące emisje lub zmiany w środowisku. Gmina Poniatowa nie jest położona w obszarze przygranicznym, a realizacja „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla gminy Poniatowa” nie powoduje żadnych konsekwencji dla ewentualnych skutków środowiskowych, których charakter mógłby posiadać znaczenie transgraniczne.

Skala przedsięwzięć zaproponowanych do realizacji w ramach Programu ma charakter regionalny i ewentualne negatywne oddziaływanie tych przedsięwzięć będzie miało zasięg lokalny.

 

 

Mieszkańcy i władze miasta dbają o to by rozwój Poniatowej nie odbywał się kosztem środowiska naturalnego. Liczne tereny leśne okalają miasto, delikatnie wplatając się w jego architekturę, dając poczucie bezpieczeństwa i ciszy.

Poniatowa jest przykładem ośrodka, któremu udało się zachować nieskażone środowisko naturalne i zachować wizerunek miejscowości o komfortowych warunkach do zamieszkania, z perspektywami rozwoju turystyki i rekreacji. Atrakcją Poniatowej jest również bliska odległość od zabytkowego Kazimierza oraz uzdrowiskowego Nałęczowa.

 

Poniatowa jest gminą, w której rolnictwo odgrywa znaczącą rolę. Przy powierzchni całkowitej 8.416 ha, na tereny wiejskie przypada 6.896 ha. Charakterystyczne dla gminy jest rozdrobnienie gospodarstw rolnych, spośród których 75 % obejmuje powierzchnię do 5 ha. Panują tutaj sprzyjające warunki do uprawy pszenicy oraz roślin pastewnych. Poniatowa słynie także z doskonałej jakości owoców miękkich: malin, porzeczek i truskawek, o relatywnie mniejszej zawartości nawozów sztucznych i środków ochrony roślin. Owoce mają doskonałe walory smakowe. Z badań dotyczących zmian w popycie na produkty rolno-spożywcze przeprowadzonych w kraju i za granicą wynika, że kierunkami produkcji o największych szansach rozwoju są miedzy innymi sadownictwo i warzywnictwo. Stwarza to korzystną sytuację dla Poniatowej oraz całego województwa lubelskiego.

 

VI. Uczestnicy programu

 

Program  usuwania  azbestu  skierowany  jest  do  wszystkich  właścicieli  nieruchomości zlokalizowanych na terenie Miasta i Gminy Poniatowa, ze szczególnym naciskiem na te nieruchomości,  które  pokryte    wyrobami  zawierającymi  azbest,  tj.  popularnym  eternitem. Tej  grupie  najbardziej  powinno  zależeć  na  jak  najszybszym  usunięciu  i  unieszkodliwieniu wyrobów azbestowych ze swojego otoczenia . Przewiduje się, że zainteresowanie programem będzie wzrastać stopniowo z roku na rok, w miarę prowadzenia edukacji w zakresie zagrożeń związanych z eksploatacją azbestu.

 

Przy realizacji programu stosowane będą następujące zasady:

1.   Demontaż, transport i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest będzie następował na pisemny wniosek właściciela nieruchomości znajdujących się w bazie danych lokalizacji istniejących wyrobów zawierających azbest. Wzór wniosku stanowi Załącznik Nr 3.

2.   Prace będą realizowane na podstawie umowy z wyspecjalizowaną firmą posiadającą stosowne zezwolenia, Załącznik Nr 2

3.   Przy odbiorze odpadów z nieruchomości sporządzony będzie protokół odbioru. Wzór stanowi Załącznik Nr 4.

4.   Karta przekazania odpadu Załącznik Nr 6

 

 

VII.           Informacje o ilości i stanie wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Poniatowa

 

Na podstawie inwentaryzacji o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystywania, przeprowadzonej przez pracowników Urzędu Miejskiego w Poniatowej w 2005 r. określono dokładną ilość  oraz  miejsca występowania takich wyrobów na terenie miasta i gminy, co zobrazowano na wykresach graficznych. Wskazane jest przeprowadzenie kolejnej inwentaryzacji w roku bieżącym.

Na podstawie informacji zgłaszanych przez mieszkańców Urząd Miejski na bieżąco aktualizuje dane dotyczące ilości wyrobów zawierających azbest..

 Zinwentaryzowano 420 636,5 m2  falistych i płaskich płyt azbestowo- cementowych stosowanych w budownictwie, z czego 125 453 m2 stanowi pokrycie dachów budynków mieszkalnych, natomiast 296 410,2 m2 stanowią dachy budynków gospodarczych, oraz 4 917 mb rur i złącz azbestowo- cementowych.

Rury azbestowe wykorzystane były do budowy wodociągu na terenie m. Poniatowa. Jak zapewniają naukowcy, azbest w rurach wodociągowych jest nieszkodliwy. W rurach wytwarza się naturalna otoczka biologiczna, a azbest jest groźny, gdy dostaje się do powietrza. Jednak wodociągi wybudowane z rur azbestocementowych powinny być wyłączone z eksploatacji po wybudowaniu nowej sieci.

 

 

Tabela 1.Zestawienie ogólne wyrobów azbestowych w Gminie Poniatowa

 

 

Miejsce

 

 

Budynki mieszkalne (m2)

 

 

Budynki gospodarcze (m2)

Poniatowa Miasto

26433,7

26005,1

Plizin

4941

6951,2

Dąbrowa Wronowska

6648,1

12743,8

Poniatowa Wieś

9843,5

17886,1

Kolonia Poniatowa

8568,3

29336,8

Kraczewice Prywatne

11257,4

22782,8

Kraczewice Rządowe

9620,5

26832,9

Kowala Pierwsza

8472,8

21128,6

Kowala Druga

9268,4

19559

Spławy

2205

5645

Kolonia Niezabitów

3449,7

16930,6

Niezabitów

5484,7

20711,9

Obliźniak

4039,2

14596,4

Zofianka

4612,4

19203,2

Wólka Łubkowska

1779,2

6712,7

Kolonia Szczuczki

5704

17241,9

Kocianów

2251,4

12142,2

Razem

124579,3

296410,2

 

VIII. Finansowe aspekty realizacji programu

 

W programie założono, że usuwanie wyrobów zawierających azbest będzie się odbywać ze wsparciem finansowym Gminy w latach 2011 - 2032. Wsparcie dotyczyć będzie sfinansowania kosztów: demontażu, zabezpieczenia, transportu i unieszkodliwienia odpadów azbestowo-cementowych pochodzących  z  nieruchomości, których właścicielami są  osoby fizyczne (również wspólnoty mieszkaniowe).

W celu zapewnienia środków na pomoc finansową dla uczestników „ Programu usuwania wyrobów zawierających azbest” Gmina Poniatowa podejmować będzie starania w celu pozyskiwania funduszy z następujących źródeł zewnętrznych zajmujących się finansowaniem takich programów :

·         Wojewódzki Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie

·         Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

·         Fundusze strukturalne Unii Europejskiej – o ile będą dostępne na ten cel

 

Dla oszacowania planowanych kosztów przedsięwzięcia, przyjęto następujące koszty wykonania w/w usługi: Średni koszt usunięcia, transportu i unieszkodliwienia metra kwadratowego płyt falistych (eternitu) wynosi ok. 20 zł/m2 (brutto). Średni koszt ustalono na podstawie ofert firm zajmujących się utylizacja wyrobów zawierających azbest w naszym powiecie. Realizacja obecnego programu trwać będzie od 2011 przy założeniu, że zakończenie całego procesu usuwania azbestu nastąpi w 2032 roku .

 

Realizacja zadania będzie możliwa dopiero po  uzyskaniu dofinansowania z WFOŚiGW w  Lublinie.   

 

IX. Harmonogram rzeczowy realizacji programu

Tabela 2. Harmonogram finansowy realizacji programu

Rok

Powierzchnia do usunięcia w m2

Koszt całkowity zł

Dotacja WFOŚiGW zł

2011

5 000

100 000

100 000

2012

5 000

100 000

100 000

2013

5 000

100 000

100 000

2014

5 000

100 000

100 000

2015

5 000

100 000

100 000

Razem

25 000

500 000

500 000

 

Tabela 3. Harmonogram rzeczowy realizacji programu

Lp.

Nazwa zadania

Okres realizacji

koszt

1

Opracowanie zasad dofinansowania działa         polegających na usunięciu i unieszkodliwieniu wyrobów zawierających azbest z budynków oraz podjecie uchwały i przyjęcie programu usuwania wyrobów zawierających azbest

 

praca własna pracowników Urzędu bez celowych nakładów finansowych

 

2

Działalność informacyjna i edukacyjna skierowana do właścicieli, zarządców i użytkowników budynków, budowli i instalacji zawierających azbest

 

praca własna

pracowników Urzędu

 

3

Ogłoszenie przetargu w celu wyłonienia firmy do

usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu

Miasta i Gminy Poniatowa w 2010 r.

 

praca własna

pracowników Urzędu

 

4

Podpisanie umowy z WFOŚiGW w Lublinie na dotację w sprawie usuwania wyrobów zawierających azbest

 

praca własna

pracowników Urzędu

5

Demontaż, transport i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest z nieruchomości osób fizycznych, wspólnot mieszkaniowych

 

Wyspecjalizowana firma świadcząca usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwiania azbestu

6

Odbiór odpadów zawierających azbest z

nieruchomości osób fizycznych, wspólnot

mieszkaniowych

 

W miarę środków pozyskanych z WFOŚiGW w Lublinie oraz uchwalonych przez Radę Miasta

7

Coroczna aktualizacja bazy danych o obiektach

zawierających azbest

 

 

praca własna pracowników Urzędu oraz sołtysów i przewodniczących osiedli

8

Monitoring i ocena realizacji programu

 

praca własna raz w roku

 

 

 

 

 

X. Monitoring Realizacji programu

 

                        Mając na uwadze konieczność zwiększenia efektywności usuwania wyrobów i odpadów zawierających azbest odpowiednia wagę należy przyłożyć do właściwego zorganizowania i funkcjonowania systemu zarządzania Programem. 

Zadania programu realizowane będą przez istniejące struktury samorządu miejskiego. Urząd Miejski w Poniatowej  inicjuje wdrażanie programu, kontroluje jego realizacje oraz informuje mieszkańców o możliwościach uzyskania dofinansowania.

Monitorowanie jest procesem ciągłego gromadzenia danych, które następnie są analizowane i stanowią podstawę do ewentualnych zmian i korekt programu. Podmiotem odpowiedzialnym za monitoring jest Wydział Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w Urzędzie Miejskim w Poniatowej. Co 2 lata sporządzany będzie raport z realizacji programu.

 Monitorowanie efektywności realizacji Programu usuwania wyrobów zawierających azbest opierać się będzie o wskaźniki:

v      ilość usuniętych płyt azbestowo-cementowych z budynków mieszkalnych i gospodarczych [Mg/rok]

v      ilość usuniętych rur azbestowych wykorzystanych do budowy wodociągu na terenie miasta Poniatowa [Mg/rok]

v      ilość unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest

v      stopień wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na realizacje programu

v      procentowa ilość usuniętych odpadów zawierających azbest w stosunku do ilości zinwentaryzowanej przed wdrożeniem programu

v      nakłady poniesione na usunięcie odpadów zawierających azbest

v      ilość wniosków zgłaszanych przez mieszkańców dotyczących zadań wynikających z programu

v      procentowy udział mieszkańców  gminy w działaniach dotyczących realizacji programu

v      ilość kampanii informacyjnych i edukacyjnych oraz ich skuteczność

Dane do wskaźników zbierane będą na podstawie informacji zgłaszanych do Urzędu Miejskiego oraz ze statystyki publicznej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

XI.  Podsumowanie

 

Specyficzne właściwości azbestu spowodowały, że znalazł on bardzo szerokie gospodarcze zastosowanie, głównie w budownictwie (ok. 90% - w postaci płyt azbestowo- cementowych). Skutkiem tych działań będzie wytworzenie na przestrzeni najbliższych lat - w trakcie prac remontowo-budowlanych - dużych ilości odpadów niebezpiecznych. Ponadto wyroby zawierające azbest, szczególnie wyeksploatowane i w złym stanie technicznym, stanowią istotne zagrożenie dla zdrowia i życia. Powinny, więc być stopniowo i umiejętnie eliminowane z użytkowania.

Gmina posiada nowoczesne wysypisko odpadów komunalnych o powierzchni 4,7 ha, i pojemności 147253 m3 oraz wysypisko odpadów przemysłowych o powierzchni 0,07 ha i pojemności 1480 m3   

Bardzo ważne jest zastosowanie się właścicieli i zarządców obiektów budowlanych do obowiązku prowadzenia okresowych kontroli i oceny stanu technicznego wyrobów zawierających azbest oraz przekazywania właściwym jednostkom danych o ilości, stanie i miejscu występowania azbestu. Pozwoli to na uzyskanie pełnej wiedzy na ten temat i podejmowanie przez jednostki samorządowe skutecznych działa mających na celu pomoc właścicielom obiektów w usuwaniu i unieszkodliwianiu azbestu. Istotna jest również świadomość przedsiębiorców wykonujących prace związane z usuwaniem wyrobów zawierających azbest. Wykonywanie tych prac wyłącznie przez wyspecjalizowane i uprawniane w tym zakresie firmy, pozwoli wyeliminować zagrożenie wynikające z nieprawidłowego ich prowadzenia. Z tego względu jednym z głównych celów niniejszego programu jest przybliżenie jak najszerszym kręgom społeczeństwa problematyki bezpiecznej eksploatacji i usuwania wyrobów zawierających azbest.

Zaproponowana przez gminę forma dofinansowania dla właścicieli obiektów i urządzeń zawierających azbest, stawia jako warunek pomocy, spełnienie wszystkich wymogów formalnych dotyczących informowania o tych wyrobach oraz prowadzenia prac przy usuwaniu azbestu. Upowszechnienie programu będzie skutkowało podnoszeniem świadomości społeczności lokalnej w zakresie zagrożeń związanych z eksploatacją i usuwaniem azbestu. Przewiduje się, że w następnych latach Gmina będzie prowadziła inwentaryzację gospodarstw w celu aktualizacji ilości wyrobów zawierających azbest. Pozwoli to precyzyjnie planować środki niezbędne do wydania na ten cel oraz stopniowo wyeliminować wyroby azbestowe z naszego otoczenia, co jest celem programu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 1

WYKAZ AKTÓW PRAWNYCH

Regulujących postępowanie z wyrobami i odpadami zawierającymi azbest

 

I. Ustawy:

1.  Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane 

(tj. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.).

W przypadku występowania azbestu (Art. 30 ust. 3) właściwy organ może nałożyć, w drodze decyzji, obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w ust. l w/w artykułu, jeżeli ich realizacja m.in. może spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi, pogorszenie stanu środowiska bądź pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych.

2.Ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów  zawierających azbest

(tj. Dz. U. z 2004 r. Nr  3, poz. 20, z  późn. zm.)

Zakazuje wprowadzania na polski obszar celny azbestu, wyrobów zawierających azbest, produkcji wyrobów zawierających azbest oraz obrotu azbestem i wyrobami zawierającymi ten surowiec.

3.Ustawa z dnia 25 lutego  2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach

(Dz. U. 2011 r., Nr 63, poz. 322, z późn. zm.).

Ustawa reguluje problematykę dotycząca substancji i preparatów chemicznych, w tym niebezpiecznych oraz określa warunki, zakazy lub ograniczenia produkcji, wprowadzania do obrotu lub stosowania substancji i preparatów chemicznych, w celu ochrony przed szkodliwym wpływem tych substancji i preparatów na zdrowie człowieka lub na środowisko.

4.Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. 2010 r., Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.).

Zgodnie z Art. l ust. l ustawa określa zasady postępowania z odpadami, w sposób zapewniający ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, a w szczególności zasady zapobiegania powstawaniu odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także odzysku lub unieszkodliwiania odpadów

5. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. w sprawie zmiany ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 175, poz. 1458, późn. zm.).

6.Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska

(Dz. U. 2008r., Nr 25, poz. 150, z późn. zm.)

7. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 100, poz. 1085, z późn. zm.).

Ustawa reguluje sposób postępowania oraz obowiązki podmiotów określanych ustawą. Art. 54 ustawy odnosi się do odpowiednich zapisów ustawy z dnia 19  czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest.

8. Ustawa z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671 z późn. zm).

Ustawa reguluje zasady przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, wymagania w stosunku do kierowców i innych osób wykonujących czynności związane z tym przewozem oraz organy właściwe do sprawowania nadzoru i kontroli w tych sprawach..

9.Ustawa z dnia 22 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2005 r. Nr 10 , poz. 72).

 

II. Rozporządzenia:

1. Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów

(Dz. U. Nr 112, poz. 1206).

zamieszcza rodzaje odpadów zawierających azbest na liście odpadów niebezpiecznych w wymienionych niżej grupach i podgrupach z przypisanym kodem klasyfikacyjnym:

- 06 07 01* - Odpady azbestowe z elektrolizy,

- 06 13 04* - Odpady z przetwarzania azbestu,

- 10 11 81* - Odpady zawierające azbest (z hutnictwa szkła)

- 10 13 09* - Odpady zawierające azbest z produkcji elementów cementowo -azbestowych,

- 15 01 11* - Opakowania z metali zawierające niebezpieczne, porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego (np. azbest) włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowymi,

- 16 01 11* - Okładziny hamulcowe zawierające azbest,

- 16 02 12* - Zużyte urządzenia zawierające azbest,

- 17 06 01* - Materiały izolacyjne zawierające azbest.

- 17 06 05* - Materiały konstrukcyjne zawierające azbest

2.  Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 11 grudnia 2001 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U.  z 2010 r., Nr 249, poz. 1673).

3.  Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 11 grudnia 2001 r. w  sprawie  zakresu informacji oraz  wzorów formularzy służących do sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawie danych o odpadach (Dz. U. 2010 r., Nr 249, poz. 1674)

4.   Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. 2008 r., Nr 196, poz.1217 z późn zm.).

5.  Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 9 października 2002 r. w sprawie sposobu przedkładania wojewodzie informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska (Dz. U. 2009 r., Nr 124, poz. 1033).

6.  Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie rodzajów odpadów, które mogą być składowane w sposób nie selektywny (Dz. U. Nr 191, poz. 1595).

7.  Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. Nr 217, poz. 1833 z późn zm).

8.  Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U z 2010 r. Nr l6, poz. 87).

9.  Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 9 grudnia 2002 r. w sprawie zakresu, czasu i sposobu oraz warunków prowadzenia monitoringu składowisk odpadów (Dz. U. Nr 220, poz. 1858 z późn zm.).

10.  Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 236, poz. 1986)

11. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdu do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 237, poz. 2011 z późn. zm.).

12. Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 24 marca 2003r. w sprawie szczegółowych wymaga dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia, jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk odpadów (Dz. U. Nr 61, poz. 549 z późn zm.).

13. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003r. w sprawie informacji dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (Dz. U. Nr 120, poz. 1126).

14.  Rozporządzenie Ministra Gospodarki, z dnia 13 grudnia 2010 r w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest (Dz. U. 2011 r., Nr 8,  poz. 31).

15.  Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań          związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573).

16.   Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia7 września 2005 r. sprawie kryteriów oraz procedur dopuszczania odpadów do składowania na składowisku odpadów danego typu (Dz. U. Nr 186, poz. 1553 z późn zm).

17.   Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 października 2005 r. sprawie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest oraz programu szkolenia w zakresie bezpiecznego użytkowania takich wyrobów (Dz. U. Nr 216, poz. 1824).

18.  Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdu do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 237, poz. 2011 z późn. zm.).

19.  Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 24 marca 2003 r. w  sprawie szczegółowych wymagań dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia, jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk odpadów (Dz. U. Nr 61, poz. 549 z późn zm).

20.  Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie informacji dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (Dz. U. Nr 120, poz. 1126).

21.    Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. Nr 71 poz. 649 z późn zm).

22.   Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 7 września 2005 r. sprawie kryteriów oraz  procedur dopuszczania odpadów  do składowania na składowisku odpadów danego typu (Dz. U. Nr 186, poz. 1553).

23.   Rozporządzenie  Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 października 2005r. sprawie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów  zawierających azbest oraz  programu szkolenia w zakresie  bezpiecznego użytkowania takich wyrobów  (Dz. U. Nr 216, poz. 1824).

 


Załącznik nr 2

 

Wykaz firm posiadających decyzje zezwalające na gospodarowanie odpadami zawierającymi azbest na terenie powiatu opolskiego.

 

 

L.p.

Nazwa firmy, adres

Data wydania decyzji

Telefon kontaktowy

Rodzaj odpadów

Ilość odpadów w Mg

Znak decyzji

Termin obowiązywania decyzji

1

Centrum Gospodarki Odpadami, Azbestu i Recyklingu „CARO”, 22-400 Zamość, ul. Bohaterów Monte Cassino 4/12

12-03-2003

(0-84) 62 730 13 kom. 0 608 435 133

17 01 06

100

RLOŚ.7624-2/2/03

31-12-2012

17 06 01

100

2

P.P.H.U. „GRAMA” Piotr Grabowski, Os. Gen. Maczka 17/5, 37-100 Łańcut

14-08-2003

852 15 51

859 00 40

0 606 966 915

17 06 01

1000

RLOŚ.7624-2/6/03

31-12-2012

17 06 03

200

17 06 05

5

3

Przedsiębiorstwo Robót  Termoizolacyjnych i Antykorozyjnych ”Termoeksport”, ul. Żurawia 24/7, 00-515 Warszawa

24-07-2003

821 34 67

621 21 97

fax 621 40 64

17 01 06

350

RLOŚ.7624-2/7/03

31-12-2012

17 06 01

350

17 06 05

350

4

Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe  „DOM-BUD” s.c. 2-401 Lublin, ul. Krochmalna 4

24-07-2003

Tel/fax 532 00 07

kom. 0 607 898 427

0 601 259 180

17 01 06

100

RLOŚ.7624-2/8/03

31-12-2012

17 02 04

100

17 06 01

100

17 06 05

100

5

ALGADER HOFMAN Sp. z o.o., ul. Wólczyńska 133, budynek 11 B, 01-919 Warszawa

08-10-2003

864 94 97 834 73 53

17 06 01

400

RLOŚ.7624-2/10/03

27-07-2013

17 06 05

6

PPHU „TAROT”, E. Hys, E. Hys, P. Hys, 23-206 Stróża Słodków III

14-10-2003

884 36 79

884-52-94

17 06 01

1000

RLOŚ.7624-2/11/03

31-07-2013

17 06 05

2000

7

„KAN-POL” P.P.H.U. Iwona Łosiewicz, ul. Storczykowa 30, 20-143 Lublin

31-10-2003

Brak danych

17 06 01

1000

RLOŚ.7624-2/12/03

31-07-2013

17 06 05

2000

8

ŚRODOWISKO I INNOWACJE Sp. z o.o., Dobrów 8, 28-142 Tuczępy

17-05-2004

Tel./fax (0-15) 864 24 46

17 06 01

5000

RLOŚ.7624-2/3/04

31-01-2014

17 06 05

5000

9

Przedsiębiorstwo Budownictwa Lądowego MJ Sp. z o.o., Reguły, ul. Graniczna 6, 05-816 Michałowice

17-05-2004

Brak danych

17 06 01

300

RLOŚ.7624-2/6/04

15-03-2014

17 06 05

100

15 02 02

0,5

10

BUDZAM Sp. z o.o. ul. Kresowa 4,  22-400 Zamość

02-02-2005

(0-84)6399323

 (0-84)6399325

17 06 01

5

RLOŚ.7624-2/10/04

15-11-2014

17 06 03

5

17 06 05

5

17 01 06

90

11

Zakład Remontowo-Budowlany „Ambroży” spółka jawna

ul. Meissnera 1/3 lok. 222

03-982 Warszawa

31-05-2005

(0-22) 831 07 64

17 06 01

350

RLŚ.7624-2/2/05

10-04-2015

17 06 05

350

12

BUDEXPOL A. BUKOWSKI, B. WÓJCIK Sp. j.

Kalinówka 165, 21-040 Świdnik

31-05-2005

Brak danych

17 06 01

20

RLŚ.7624-2/3/05

20-04-2015

17 06 05

50

13

„GAJAWI” P.P.H.U. Gabriel Rogut, 90-553 Łódź, ul. Kopernika 56/60

14-07-2005

(0-42) 688 43 70

17 01 06

500

RLŚ.7624-2/8/05

10-05-2015

17 06 01

500

17 06 05

1500

14

Przedsiębiorstwo Usług Wodno-Budowlanych „WOD-BUD” Sp. z o.o., ul. Piłsudskiego 14, 23-200 Kraśnik

14-07-2005

(0-81) 825 26 05

(0-81) 825 24 76

17 06 01

1000

RLŚ.7624-2/9/05

20-05-2015

17 06 05

2000

15

P.P.H.U. ABBA-EKOMED Sp. z o.o. ul. Moniuszki 11/13, 87-100 Toruń

09-08-2005

(0-56) 651 44 25

(0-56) 654 86 70

17 06 01

800

RLŚ.7624-2/10/05

10-06-2015

17 06 05

800

16

TRANSPORT-METALURGIA Sp. z o.o. ul. Reymonta 62, 97-500 Radomsko

29-08-2005

(0-44) 685-41-35

(0-44) 685-42-90

17 06 01

2000

RLŚ.7624-2/11/05

01-07-2015

17 06 05

5000

17

P.H.U. „JUKO” Jerzy Szczukocki

ul. 1-go Maja 25, 97-300 Piotrków Tryb.

25-08-2005

(0-44) 649 94 23

(0-44) 649 94 24

17 06 01

280

RLŚ.7624-2/12/05

01-07-2015

17 06 05

280

18

„ALBEKO”Singer Sp. J.

Gm. Skrwilno

87-510 Kotowy

17-10-2005

(0-54) 2800288

17 01 06

4500

RLŚ.7624-2/14/05

01-07-2015

17 06 01

700

17 06 05

700

19

Przedsiębiorstwo Usług Budowlanych BLACHARSTWO MONTAŻOWE Ryszard Szczotka, Sarny 28A, 08-504 Ułęż

06-10-2005

(0-81) 880 32 82

(0-81) 880 33 48

17 06 01

2000

RLŚ.7624-2/15/05

10-08-2015

17 06 05

3000

20

Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „DACHMEX” Kamil Wojewoda, Sarny 28 A, 08-504 Ułęż

06-10-2005

(0-81)8803348                       0606 603 705

17 06 01

5000

RLŚ.7624-2/16/05

10-08-2015

17 06 05

500

21

Firma Remontowo-Budowlana „UTIL” Stanisław Zacłona, Ryczówek , ul. Dolna 8, 32-310 Klucze

06-10-2005

(0-32)6420311

17 06 01

350

RLŚ. 7624-2/17/05

10-08-2015

17 06 05

350

22

SINTAC – POLSKA sp. z o.o. Joint venture, ul. Armii Krajowej 86,  05-075 Warszawa-Wesoła

12-10-2005

(0-22)8126254 (0-22)8127627

17 06 01

50000

RLŚ. 7624-2/18/05

01-09-2015

17 06 05

50000

23

F.U.H „CZAPLA”,  Krzysztof Czapla, ul. Lipowa 20A/,  20-024 Lublin

12-08-2005

Brak danych

17 06 01

1000

RLŚ. 7624-2/19/05

01-09-2015

17 06 05

1000

24

„LUB-EKO-PLUS” Wiesław Łukasik, ul. Łęczyńska 59/62,  20-313 Lublin

23-01-2006

(0-81)4410277

17 06 01

200

RLŚ. 7624-2/20/05

01-11-2015

17 06 05

150

25

RAMID – Mirosław Dec, ul. Kowalskiego 1/54,  03-288 Warszawa

23-01-2006

(0-22)6746678

17 06 01

400

RLŚ. 7624-2/21/05

01-11-2015

17 06 05

400

26

P.P.W. „AWAT” Sp. z o.o. ul. Kaliskiego 9,  01-476 Warszawa

29-06-2006

(022)6839178

17 06 01

300

RLŚ. 7624-2/05/06

02-04-2016

17 06 05

100

17 06 05

900

28

Hydrogeotechnika Sp z o.o. ul. Ściegiennego 262 A,  25-116 Kielce

21-02-2006

(0-41)3480660

17 06 01

2000

RLŚ. 7624-2/01/06

31-12-2015

17 06 05

2000

29

P.P.U. „TEMIPOL” Sp. z o.o.

ul. Konduktorska 42

40-155 Katowice

 

29-06-2006

(0-32) 258 90 04-9

(0-32) 258 77 53

17 06 01

100

RLŚ. 7624-2/04/06

10-03-2016

17 06 05

900

30

Przedsiębiorstwo Projektowo-Wdrożeniowe „AWAT” Sp. z o.o.

ul. Kaliskiego 9

01-476 Warszawa

29-06-2006

(0-22) 683 92 48

(0-22) 683-91-63

(0-22) 683 91 78

17 06 01

300

RLŚ. 7624-2/05/06

02-04-2016

17 06 05

100

31

POLONICA Sp. z o.o.

ul. 1 Maja 191, 25-655 Kielce

26-10-2006

(0-41) 345 56 40

17 06 01

500

RLŚ. 7624-/05/06

10-07-2016

17 06 05

500

32

P.P.H.U. „EKO-MIX”

ul. Grabiszyńska 163

50-950 Wrocław

28-12-2006

(0-71) 332 45 00

(0-71) 332 41 61

17 06 01

700

RLŚ. 7624-/14/06

03-12-2016

17 06 05

700

33

GRESBUD Grzegorz Kasianiuk

ul. Związkowa 10, 20-148 Lublin

28-12-2006

(0-81) 444 15 45

(0-81) 441 53 43

17 06 01

300

RLŚ. 7624-/13/06

15-11-2016

17 06 05

200

34

„AUTO-ZŁOM” Bogusław Paź

Przewłoka 46, 27-670 Łoniów

15-11-2006

Brak danych

17 06 01

400

RLŚ. 7624-/12/06

08-09-2016

17 06 05

200

35

P.P.H.U. „WAGRA”

 ul. Strażacka 4, 23-200 Kraśnik

 

22-11-2007

(0-81) 825 07 81

(0-81) 825 20 11

17 01 06

50

RLŚ.7623-2/4/07

20-10-2017

17 06 01

300

17 06 03

50

17 06 05

100

36

F.H.U. CEZEX Czesław Zieliński

ul. Długa 102 b, 24-300 Opole Lub.

 

14-04-2008

(0-81) 827 52 01

667 994 303

501 771 600

17 06 01

90

RLŚ.7623-2/2/08

15-03-2018

17 06 05

10

37

Kułaga Tomasz Usługi Remontowo-Budowlane

Niezdów 26, 24-300 Opole Lubelskie

16-06-2008

Brak danych

17 06 01

1200

RLŚ.7623-2/4/08

19-05-2018

17 06 05

1400

15 02 02

0,7

38

P.W.N.S. „ALMAX” Sp. z o.o., ul. Wrocławska3, 26-600 Radom

03-12-2008

Tel. (048) 362 88 42

Fax (048) 340 13 00

17 06 01

1000

RLŚ.7623-2/6/08

10-10-2018

17 06 05

1000

17 01 06

1000

39

AM Trans Progres Sp. z o.o., ul. Sarmacka 7

61-616 Poznań

29-12-2008

Tel. (061) 656 97 37

16 02 12

5

RLŚ.7623-2/7/08

02-11-2018

17 01 06

900

17 05 05

900

17 06 01

2000

17 06 03

50

17 06 05

2000

40

REMAR Renata Pyśkiewicz

ul. Kwiatowa 20A

24-300 Opole Lub.

31-04-2009

Tel. 0518 497 175

17 06 01

2000

RLŚ.7623-2/2/09

10-03-2019

17 06 05

2000

15 02 02

0,1


Załącznik Nr 3

 

Poniatowa, dnia ¼¼¼¼¼¼

¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼.

imię i nazwisko

¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼.

adres

¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼.

 

¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼.

telefon

 

Burmistrz Poniatowej

ul. Młodzieżowa 2

24-320 Poniatowa

 

WNIOSEK

 

Zwracam się z prośbą o udzielenie pomocy finansowej określonej w Programie usuwania

wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Poniatowa.

 

1.   Dane wnioskodawcy:

a)   imię i nazwisko ................................................................................................................

b)   adres zameldowania:

ulica ..................................................nr domu...............................nr mieszkania ............

miejscowość ...............................................................kod pocztowy...............................

c)   adres realizacji przedsięwzięcia:

ulica ..................................................nr domu...............................nr mieszkania ............

miejscowość ...............................................................kod pocztowy...............................

d)  dowód osobisty nr .......................................wydany w dniu ............................................

przez .................................................................................................................................

e)   numer ewidencyjny działki ................................................obręb ....................................

na której stoją budynki

f)    rodzaj dokumentu potwierdzający tytuł prawny do budynku i działki wymienionej w

ppk e .................................................................................................................................

g)   telefon kontaktowy ...........................................................................................................

 

2.   Opis przedsięwzięcia:

 

*

a)   rodzaj budynku: mieszkalny/gospodarczy

b)   rodzaj pokrycia dachowego: płyty azbestowo-cementowe płaskie/ płyty azbestowo-

cementowe faliste

 

2

d)   planowany termin montażu nowego pokrycia dachowego .............................................

e)   ustalenia pozostałe ...........................................................................................................

...........................................................................................................................................

 

Załączniki:

c)   powierzchnia pokrycia dachowego przeznaczona do wymiany...................................m2

1.

Tytuł prawny do nieruchomości, której będzie dotyczył wniosek

 

¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼..

/data i podpis właściciela działki/


Załącznik Nr 4

PROTOKÓŁ ODBIORU

(stwierdzenie usunięcia wyrobów zawierających azbest)

1.   Wnioskodawca (właściciel nieruchomości):

......................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

 

.......................................................................................................................................

( adres)

2.   Miejsce odbioru odpadów zawierających azbest:

.......................................................................................................................................

3.   Rodzaj odpadów ( płyt falistych/płaskich lub innych odpadów zawierających azbest):

......................................................................................................................................

4.   Ilość usuniętych odpadów (w m²): ..................................................................

5.   Informacja czy na nieruchomości znajdują się jeszcze wyroby zawierające azbest

( jeżeli występują proszę podać ich ilość w m²).............................................

6.   Oświadczam, że wszystkie dane zawarte w protokole są zgodne z prawdą.

7.   Oświadczam, że prace związane z usunięciem wyrobów zawierających azbest zostały

wykonane z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych, a teren

został prawidłowo oczyszczony z odpadów azbestowych.

.........................................................

(data i podpis właściciela działki)

........................................................

(data i podpis przedstawiciela wykonawcy)

Uwagi:

Protokół  został  sporządzony w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach: jeden dla odbierającego  odpady  celem  przekazania do  Urzędu  Miejskiego w Poniatowej, drugi dla właściciela nieruchomości.


Załącznik Nr 5

 

OCENA

stanu  i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest

Miejsce/ obiekt/ urządzenie budowlane/ instalacja przemysłowa:

....................................................................................................................................................

Adres miejsca/ obiektu/ urządzenia budowlanego/ instalacji przemysłowej:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Pomieszczenie: .............................................................

)

Rodzaj/ nazwa wyrobu ¹  .................................................

2)

Ilość wyrobów (m², tony)    .............................................

 

 


                                                                                                                                      Załącznik Nr 6               

 

 

 

KARTA PRZEKAZANIA ODPADU

 

 

 

Nr karty a

 

 

Rok kalendarzowy

Posiadacz odpadów, który

przekazuje odpad b, c 

 

 

 

 

 

Prowadzący działalność w zakresie

transportu odpadu b, d

Posiadacz odpadów, który

przejmuje odpad b

Adres e

 

 

 

 

 

Adres d, e

Adres e

Telefon/faks

 

 

Telefon/faks d

Telefon/faks

Nr REGON

 

 

Nr REGON d

 

Nr REGON

 

Miejsce przeznaczenia odpadów f

 

 

 

 

Kod odpadu

 

 

rodzaj odpadu

Data/miesiąc g

Masa przekazanych odpadów

[Mg] h

Numer rejestracyjny pojazdu, przyczepy lub naczepy d, i

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Potwierdzam przekazanie odpadu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

data, pieczęć i podpis

Potwierdzam wykonanie usługi

transportu odpadu d

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

data, pieczęć i podpis

Potwierdzam przejęcie odpadu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

data, pieczęć i podpis

 

 

 

Objaśnienia:

 

a  Numer nadawany jest przez posiadacza odpadów, który przekazuje odpad.

b  Imię i nazwisko lub nazwa podmiotu.

c W przypadku odpadów komunalnych kartę wypełnia przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości, o którym mowa w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008), lub gminna jednostka organizacyjna, o której mowa w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

d W przypadku gdy odpad jest transportowany kolejno przez dwóch lub więcej prowadzących działalność w zakresie transportu odpadów, w oznaczonych rubrykach należy podać wymagane dane i podpisy wszystkich prowadzących działalność w zakresie transportu odpadów z zachowaniem kolejności transportowania odpadu.

e  Adres zamieszkania lub siedziby podmiotu.

f Adres miejsca odbioru odpadu, pod który należy dostarczyć odpad, wskazany przez posiadacza odpadu prowadzącemu działalność w zakresie transportu odpadów.

g  W przypadku odpadów niebezpiecznych podać datę przekazania odpadu. Karta może być stosowana jako jednorazowa karta przekazania odpadu lub jako zbiorcza karta przekazania odpadu, obejmująca odpad danego rodzaju przekazywany łącznie w czasie jednego miesiąca kalendarzowego, za pośrednictwem tego samego prowadzącego działalność w zakresie transportu odpadów temu samemu posiadaczowi odpadów.

h Podać masę odpadów z dokładnością co najmniej do pierwszego miejsca po przecinku dla odpadów innych niż niebezpieczne; co najmniej do trzeciego miejsca po przecinku dla odpadów niebezpiecznych.

i  Dotyczy odpadów niebezpiecznych.