Załącznik do uchwały nr VII/36/11
Rady Miejskiej w Poniatowej
z dnia 30 maja 2011 r.
BURMISTRZ PONIATOWEJ
PROGRAM USUWANIA
WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST
Z TERENU GMINY
PONIATOWA
Spis
treści:
I. Wiadomości ogólne o azbeście
II. Szkodliwość azbestu dla zdrowia ludzkiego
III. Przepisy prawne dotyczące azbestu
VII. Informacje o ilości i stanie wyrobów
zawierających azbest na terenie Gminy Poniatowa
VIII. Finansowe aspekty realizacji programu
IX. Harmonogram rzeczowy realizacji programu
X. Monitoring realizacji
programu……...…………………….…………………………………….20
XI. Podsumowanie………………………………………………………………….………………22
Załączniki:
I. Wiadomości ogólne o azbeście
Na świecie
znanych jest ponad 5 tys. wyrobów, do produkcji, których używano azbestu. Są to
głównie wyroby stosowane w budownictwie jako pokrycia dachowe, osłony
elewacyjne ścian, przewody kominowe, rury wodociągowe i kanalizacyjne oraz elementy
izolacyjne. Azbest wykorzystywany był również między innymi przy produkcji
sprzętu gospodarstwa domowego, np. kuchenek, piecyków elektrycznych i gazowych,
opiekaczy, suszarek do włosów oraz siatek azbestowych. Surowca tego używano także
do produkcji farb, pokostów, klejów, smarów, płytek i wykładzin podłogowych
oraz koców gaśniczych.
W Polsce nie występują złoża azbestu
nadające się do górniczej eksploatacji.
Szacuje
się, że w latach 70 ubiegłego wieku sprowadzano do kraju ok. 100 tys. ton azbestu
rocznie, który wykorzystywano przede wszystkim (ok. 85 %) do wyrobu materiałów budowlanych,
pokryć dachowych oraz elewacji budynków. Szacuje się, że na dachach i fasadach
budynków oraz w obiektach przemysłowych zamontowanych jest blisko 1.350 mln. m 2
płyt azbestowych, z czego blisko 90 % stanowi_ dachowe płyty faliste, zwane popularnie
eternitem. W 1980r. z płyt azbestowo-cementowych wykonanych było ok. 45 % pokryć
dachowych i fasadowych. Znaczącą pozycją w bilansie wyrobów azbestowych
stanowią znajdujące się w ziemi i budynkach rury azbestowo-cementowe. Szacuje
się, że jest ich ok. 600 tys. ton. Znaczna ilość wyrobów azbestowych stosowana
jest w hutnictwie i przemyśle ceramicznym. Jest to ok. 60 tys. ton. Masę
będących w użyciu wyrobów małogabarytowych, takich jak uszczelki, kształtki,
okładziny hamulcowe czy wyroby włókiennicze, ocenia się na 100 tys. ton.
Zanieczyszczenie
środowiska materiałami zawierającymi azbest
Azbest
powszechnie występuje w skorupie ziemskiej, zaś chryzotyl spotykany jest we wszystkich
skałach serpentynowych. Ze względu na swoje właściwości i praktycznie niezniszczalność
azbest wprowadzony do środowiska otaczającego człowieka utrzymuje się w nim
przez czas nieokreślony. Włókna przedostają się do powietrza atmosferycznego w wyniku
zarówno procesów naturalnych, wietrzenia formacji geologicznych, jak i
działalności człowieka.
Źródłami
naturalnymi włókien azbestu są zanieczyszczenia skorupy ziemskiej,
zanieczyszczenie wód przepływających przez złoża zawierające azbest,
zanieczyszczenie azbestem eksploatowanych złóż węgla kamiennego, rud miedzi,
kamieni budowlanych, talku i innych. Potencjalnie rakotwórcze włókna są wszechobecne
z powodu wietrzenia i korozji formacji geologicznych, częściowo z powodu
działalności człowieka. Z raportów międzynarodowych wynika, że prawdopodobnie
większość włókien jest emitowana ze źródeł naturalnych. Jednakże brak jest
obecnie danych dotyczących pomiarów ilości włókien uwalnianych do atmosfery
przez naturalne procesy wietrzenia skał. Źródła naturalne w praktyce mają
jednak mniejsze znaczenie ze względu na znaczne rozproszenie oraz występowanie
na terenach stosunkowo rzadko zaludnionych, podczas, gdy źródła związane z
działalnością człowieka dotyczą zwykle terenów o dużej gęstości zaludnienia.
Źródła związane z działalnością
człowieka to:
- tereny wydobywania i produkcji azbestu oraz zakłady
przetwórstwa azbestu,
- odpady przemysłowe związane z przetwórstwem
azbestu; ze względu na praktyczną niezniszczalność włókien azbestu bardzo
istotny problem w ochronie środowiska stanowią niewłaściwie składowane odpady
azbestowe,
- zanieczyszczenie powietrza
spowodowane stosowaniem wyrobów azbestowych głównie dotyczy: ścierania tarcz sprzęgłowych
i hamulcowych, korozji płyt azbestowo- cementowych, która wydatnie
przyspieszają „kwaśne deszcze" i inne chemiczne zanieczyszczenia powietrza
atmosferycznego,
- źródła wewnątrz pomieszczeń:
urządzenia ogrzewcze, wentylacyjne, klimatyzacyjne i izolacje zawierające
azbest.
Azbest, pomimo iż stosowany na skalę
przemysłową od początku XX wieku, dopiero od 30 lat został powszechnie uznany
za czynnik zwiększający ryzyko wystąpienia nowotworów złośliwych.
W
narażeniu na pył azbestu wyróżnia się ekspozycję zawodową, parazawodową i
środowiskową. Różnią się one w sposób istotny wielkością stężeń włókien azbestu
w powietrzu oraz rozmiarami włókien, a co za tym idzie, skutkami dla zdrowia i
wielkością ryzyka wystąpienia określonych nowotworów złośliwych.
Ekspozycja
zawodowa związana z
pracą w warunkach narażenia na pył azbestu występuje przede wszystkim w
kopalniach, zakładach przetwórstwa azbestu i produkcji wyrobów azbestowych.
Ekspozycja
parazawodowa dotyczy
mieszkańców terenów sąsiadujących z kopalniami i zakładami przetwarzającymi azbest,
a także rodzin pracowników tych zakładów. W przeszłości zanieczyszczenie
powietrza włóknami azbestu w pobliżu zakładów przetwarzających azbest było
znaczne i wielokrotnie przypominało opad śniegu. Pomiary przeprowadzane w
mieszkaniach pracowników wykazywały podwyższone stężenie włókien azbestu,
głównie z powodu przenoszenia pyłu azbestu na ubraniach roboczych.
Ekspozycja
środowiskowa. W
powietrzu atmosferycznym wysokie stężenia pyłów zawierających azbest obserwuje
się przede wszystkim na wielkich budowlach, gdzie następuje cięcie, szlifowanie
lub wiercenie otworów w azbestowych materiałach budowlanych. Stężenia pyłu mogą
w tych przypadkach wynosić przy stanowiskach pracy 20 włókien/cm aż do 100
wł./cm (20000 wł./l - 100000 wł./l) w odległości 1-5 m od stanowiska pracy.
Stężenia
włókien w pomieszczeniach zależą od warunków eksploatacji materiałów
zawierających azbest, znajdujących się w tych budynkach. Na przykład przy normalnym
zużywaniu się wykładzin podłogowych stężenia włókien nie przekraczają 1,0 wł./l,
ale przy takich czynnościach, jak szlifowanie papierem ściernym lub cięcie mogą
osiągać wartość od 10-60 wł./l. Największe stężenia w budynkach (do 1000
wł./l) występują podczas prac remontowych przy zrywaniu izolacji azbestowych, zeskrobywaniu
pozostałości po wykładzinach itp.
Z pomiarów
stężeń włókien azbestu nawet na terenach gęsto zaludnionych wynika, że odnotowane
stężenia są niskie. Ekspozycja środowiskowa w odróżnieniu od zawodowej trwa
całą dobę, stosunkowo więc niskie stężenie pyłu w warunkach długotrwałej
ekspozycji mogą prowadzić do wysokich kumulowanych dawek.
Wielkość
emisji włókien azbestu do powietrza atmosferycznego związana jest z takimi czynnikami fizycznymi, jak wibracja
powietrza, temperatura i wilgotność oraz ich zmienności. Jedynym sposobem oczyszczania
powietrza są opady atmosferyczne.
II. Szkodliwość azbestu dla zdrowia
ludzkiego
Chorobotwórcze
działanie azbestu jest wynikiem wdychania włókien zawieszonych w powietrzu. Ryzyko
wynikające dla zdrowia z wchłaniania pyłu drogą pokarmową jest znikome.
Biologiczna
agresywność pyłu azbestu jest związana ze stopniem penetracji i ilością włókien
w dolnej części układu oddechowego. Proces ten zależy od fizycznych i aerodynamicznych
cech włókien. Szczególne znaczenie ma średnica poszczególnych włókien, długość
odgrywa mniejszą rolę. Włókna cienkie o średnicy poniżej 3 µm przenoszone są
łatwiej i odkładają się w końcowych odcinkach dróg oddechowych, podczas, gdy
włókna grube, o średnicy powyżej 5 µm, zatrzymują się
w górnej części układu oddechowego. Skrócone włókna chryzotylu o dużej średnicy
mają tendencje do zatrzymywania się wyżej niż igłowate włókna azbestów amfibolowych,
z łatwością przenikające do obrzeży płuca.
W
oczyszczaniu dolnej części układu oddechowego z włókien uczestniczą głównie
trzy mechanizmy biologiczne. Większość pyłu usuwana jest z dróg oddechowych za
pośrednictwem śluzu, odkrztuszania, wypluwania lub
połykania. Krótkie włókna pochłaniane są w drogach oddechowych przez makrofagi.
Niektóre włókna azbestu wychwytywane są przez komórki nabłonkowe wyścielające
drogi oddechowe; włókna gromadzą się w warstwie śródmiąższowej i przenoszone są
do gruczołów chłonnych. Około 1/3 wdychanych włókien umiejscawia się w końcowych
odcinkach układu oddechowego. Oczyszczanie drzewa oskrzelowego przebiega dwufazowo.
Prawie połowa wdychanych włókien usuwana jest w ciągu kilku dni, pozostałe w
dłuższym czasie. W procesie usuwania włókien niewątpliwie negatywną rolę
odgrywają czynniki zewnętrzne, takie jak dym tytoniowy i inne zanieczyszczenia
powietrza.
Na występowanie
i typ patologii wpływa rodzaj azbestu, wymiary tworzących go włókien oraz stężenie
włókien i czas trwania narażenia.
Choroby wywoływane
przez azbest
Długie
okresy między pierwszym narażeniem a pojawieniem się patologii - zwłaszcza nowotworów
- oznaczają, że aktualnie wykrywane skutki odnoszą się do warunków pracy, jakie
istniały 20-40 lat temu.
Azbestoza, czyli śródmiąższowe zwłóknienie
tkanki płucnej z obecnością ciałek lub włókien azbestowych jest główną chorobą
zawodową robotników narażonych na pył azbestu. Rozpoznawanie azbestozy, szczególnie
jej wczesnych stadiów, stwarza znaczne trudności ze względu na brak swoistości objawów
klinicznych choroby, zarówno subiektywnych jak i objawów przedmiotowych oraz
zmian radiologicznych.
Zmiany opłucnowe spowodowane pyłem azbestu mogą
występować pod postacią blaszek, zgrubień i odczynów wysiękowych. Łagodne zmiany
opłucnowe nie mają większego znaczenia klinicznego.
Rak
płuca jest
najpowszechniejszym nowotworem złośliwym powodowanym przez azbest. Istnieją dostateczne dowody
epidemiologiczne pozwalające stwierdzić, że wszystkie typy azbestu powodują
raka płuca.
Międzybłoniak
opłucnej - rzadko
występujący nowotwór złośliwy - jest przedmiotem znacznego zainteresowania ze
względu na udowodniony związek przyczynowy z ekspozycją na pył azbestu zarówno zawodową
jak i środowiskową.
III. Przepisy prawne dotyczące
azbestu
Od 1997 r.
w na terenie Polski obowiązuje zakaz produkcji, handlu oraz stosowania wyrobów zawierających
azbest. Zakaz taki wprowadzono ustawą z 19 czerwca 1997r. o zakazie stosowania
wyrobów zawierających azbest ( Dz. U. 1997. Nr 101, poz.628). W następnych latach
wprowadzono szereg kolejnych aktów prawnych (ustaw i rozporządzeń) regulujących
kwestie związane z postępowaniem i usuwaniem wyrobów zawierających azbest. Szczegółowy
ich wykaz zawiera załącznik nr 1 do niniejszego opracowania. Uzupełnieniem
aktów prawnych w przedstawionym zakresie jest „Program usuwania azbestu i
wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski " przyjęty
przez Radę Ministrów w dniu 14 maja 2002r. oraz lokalne programy usuwania
azbestu realizowane przez gminy, powiaty i województwa.
Polskie prawodawstwo
dopuszcza wykorzystywanie azbestu lub wyrobów zawierających azbest w użytkowanych
budynkach, instalacjach lub urządzeniach nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2032
roku. W sposób szczegółowy określa również wymagania dotyczące postępowania z
wyrobami i odpadami azbestowymi, obowiązki organów administracji, a także
właścicieli i zarządców nieruchomości w tym zakresie oraz obowiązki wykonawców
prac polegających na zabezpieczeniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest.
Podstawowe obowiązki organów samorządowych, właścicieli i zarządców nieruchomości
oraz przedsiębiorców prowadzących działalność, w wyniku której powstają odpady
zawierające azbest, przedstawiono poniżej.
Obowiązki
gminy i powiatu
:
·
opracowanie,
przyjęcie i aktualizacja planu gospodarki odpadami (z uwzględnieniem problematyki
usuwania azbestu i wyrobów zawierającymi azbest),
·
gromadzenie
informacji przekazywanych przez osoby fizyczne (właścicieli i zarządców
nieruchomości) o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystywania,
·
przedkładanie
marszałkowi województwa informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania
substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska, w tym azbestu,
·
zatwierdzanie
programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi (w tym odpadami zawierającymi
azbest),
·
udzielanie
zezwoleń na transport odpadów niebezpiecznych (w tym azbestu).
Obowiązki właścicieli, zarządców
lub użytkowników nieruchomości:
·
kontrola
wyrobów zawierających azbest znajdujących się w obiektach, urządzeniach
budowlanych, urządzeniach przemysłowych lub innych miejscach zawierających
azbest,
·
sporządzenie
i przedłożenie organowi nadzoru budowlanego oceny stanu i dokumentacji miejsca
zawierającego azbest,
·
usuwanie
wyrobów zawierających azbest zakwalifikowanych zgodnie z oceną do wymiany na
skutek nadmiernego zużycia wyrobu lub jego uszkodzenia,
·
sporządzenie
(corocznie) planu kontroli jakości powietrza obejmującej pomiar stężenia azbestu,
dla każdego pomieszczenia, w którym znajdują się instalacje lub urządzenia
zawierające azbest lub wyroby zawierające azbest,
·
przegląd
i oznakowanie, w sposób przewidziany przez prawo, miejsc, w których był lub
jest wykorzystywany azbest lub wyroby zawierające azbest,
·
sporządzenie
inwentaryzacji zastosowanych wyrobów zawierających azbest poprzez sporządzenie
spisu z natury,
·
sporządzenie
i przedłożenie marszałkowi województwa (dot. przedsiębiorców) lub prezydentowi
miasta (dot.osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami) oraz coroczna
aktualizacja informacji o:
-
wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystywania,
-
wyrobach zawierających azbest, których wykorzystanie zastało zakończone
·
zgłoszenie
właściwemu organowi architektoniczno-budowlanemu prac polegających na
zabezpieczaniu lub usuwaniu wyrobów zawierających azbest zgodnie z przepisami
budowlanymi.
Obowiązki wykonawców prac
polegających na zabezpieczeniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest:
·
uzyskanie
pozwolenia, decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami niebezpiecznymi
albo złożenie organowi informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobie gospodarowania
odpadami niebezpiecznymi (zależnie od ilości wytwarzanych odpadów),
·
przeszkolenie
przez uprawnioną instytucji zatrudnianych pracowników i osób kierujących lub
nadzorujących, w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczaniu i
usuwaniu tych wyrobów oraz w zakresie przestrzegania procedur dotyczących
bezpiecznego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest,
·
opracowanie
przed rozpoczęciem prac szczegółowego planu prac usuwania wyrobów zawierających
azbest, obejmującego w szczególności:
-
identyfikację azbestu w przewidzianych do usunięcia materiałach, na podstawie udokumentowanej
informacji od właściciela lub zarządcy obiektu albo też na podstawie bada
przeprowadzonych przez akredytowane laboratorium,
-
informacje o metodach wykonywania planowanych prac,
- zakres
niezbędnych zabezpieczeń pracowników oraz środowiska przed narażeniem na
szkodliwość emisji azbestu, w tym problematykę określoną przepisami dotyczącymi
planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
-
ustalenie niezbędnego dla rodzaju wykonywanych prac monitoringu powietrza;
- posiadanie
niezbędnego wyposażenia technicznego i socjalnego zapewniającego prowadzenie określonych
planem prac oraz zabezpieczeń pracowników i środowiska przed narażeniem na
działanie azbestu.
- zgłoszenie
prac polegających na zabezpieczeniu lub usunięciu wyrobów zawierających azbest
z obiektu, urządzenia budowlanego lub instalacji przemysłowej, właściwemu organowi
nadzoru budowlanego oraz właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy.
·
zapewnienie
warunków bezpiecznego usuwania wyrobów zawierających azbest z miejsca ich
występowania w sposób określony w § 8 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 21 kwietnia 2004r. w sprawie sposobów i warunków
bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest,
·
złożenie
właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu lub zarządcy nieruchomości, będącego w
posiadaniu urządzenia budowlanego, instalacji przemysłowej lub innego miejsca
zawierającego azbest, pisemnego oświadczenia o prawidłowości wykonania prac oraz
o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów
technicznych i sanitarnych.
Warunkiem
koniecznym bezpiecznego dla ludzi i środowiska użytkowania i usuwania wyrobów zawierających
azbest jest rzetelnie sporządzona inwentaryzacja wyrobów zawierających azbest i
ocena ich stanu, określająca, w zależności od rodzaju, stanu i sposobu
zastosowania azbestu, stopie pilności wymiany wyrobów zawierających azbest.
W
rozporządzeniach Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 23
października 2003r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i
przemieszczania azbestu oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub
urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest oraz z dnia 2 kwietnia 2004
r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów
zawierających azbest, założono wykonanie inwentaryzacji oraz dokonanie oceny
stanu wyrobów zawierających azbest na 2004r.
Od tego też roku właściciele i
zarządcy obiektów zobligowani są do przekazywania marszałkowi województwa i
wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta informacji o wyrobach
zawierających azbest i miejscu ich wykorzystywania oraz informacji o wyrobach,
których wykorzystanie zakończono.
Przepisy w
sposób bezpośredni nie precyzują, kto może być wykonawcą prac polegających na zabezpieczeniu
i usuwaniu wyrobów zawierających azbest, biorąc jednak pod uwagę obowiązki
jakie postawiono przed wykonawca, wnioskować należy, że tego typu prace powinna
wykonywać wyspecjalizowana jednostka posiadająca stosowne zezwolenia oraz
wyposażenie techniczne i socjalne zapewniające prowadzenie prac oraz
odpowiednie zabezpieczenie pracowników i środowiska przez narażeniem na
działanie azbestu.
W
przypadkach nieprzestrzegania nałożonych na jednostki organizacyjne i osoby
fizyczne obowiązków w zakresie bezpiecznego wykorzystania i usuwania wyrobów
zawierających azbest oraz obowiązków sprawozdawczości w tym zakresie mają
zastosowanie zapisy tytułu VI ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska. Przewidują
one w takich przypadkach odpowiedzialność karną tj. kary aresztu, ograniczenia
wolności lub grzywny orzekane na podstawie przepisów kodeksu postępowania w
sprawach o wykroczenia oraz odpowiedzialność administracyjną poprzez
wstrzymanie prowadzonej przez podmiot korzystający ze środowiska lub osobę
fizyczną działalności powodującej pogorszenie stanu środowiska w znacznych rozmiarach lub zagrażającej życiu lub
zdrowiu ludzi.
Ponadto do
odpowiedzialności za szkody spowodowane oddziaływaniem na środowisko, w tym
również powstałe w wyniku postępowania z wyrobami zawierającymi azbest, maja
zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego.
„Program Usuwania azbestu z terenu
Gminy Poniatowa” został opracowany z uwzględnieniem celów zawartych w
dokumentach strategicznych odnoszących się do rozwoju gospodarczego oraz
ochrony środowiska, a w szczególności do gospodarki odpadami w tym odpadami
niebezpiecznymi a więc również azbestem.
Problem usuwania azbestu jest uwzględniany w dokumentach
strategicznych unijnych, krajowych i wojewódzkich. Poza Dyrektywą Rady
74/442/EEC i innymi dyrektywami nakreślającymi ogólne obowiązki krajów
członkowskich w zakresie w szczególności gospodarowania odpadami azbestowymi,
istotne przy opracowaniu Programu były takie dokumenty jak:
- Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015,
- Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013,
- Polityka Ekologiczna Państwa w latach 2009-2012 z
perspektywą do 2016r.,
- Krajowy Plan Gospodarki Odpadami’
- Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Lubelskiego,
- Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032.
Celem programu jest:
·
spowodowanie
oczyszczenia obszaru gminy z azbestu oraz usunięcie stosowanych od wielu lat
wyrobów zawierających azbest;
·
wyeliminowanie
negatywnych skutków zdrowotnych u mieszkańców gminy spowodowanych azbestem oraz
ustalenie koniecznych do tego uwarunkowań
·
spowodowanie
sukcesywnej likwidacji oddziaływania azbestu na środowisko i doprowadzenie, w
określonym horyzoncie czasowym, do spełnienia wymogów ochrony środowiska;
·
stworzenie
odpowiednich warunków do wdrożenia przepisów prawnych oraz norm postępowania z
wyrobami zawierającymi azbest
·
pomoc
mieszkańcom gminy w realizacji kosztownej wymiany płyt cementowo- azbestowych
zgodnie z przepisami prawa
Zadaniem programu jest określenie
warunków sukcesywnego usuwania wyrobów zawierających azbest.
W programie zawarte zostały:
·
oszacowane
ilości wyrobów azbestowych oraz ich rozmieszczenie na terenie gminy Poniatowa;
·
szacunki
jednostkowe kosztów usuwania dachowych pokryć azbestowych i płyt azbestowo
cementowych;
·
propozycje
odnośnie udzielania przez samorząd pomocy mieszkańcom w realizacji programu;
Program prezentuje konkretne
działania, pozwalające na zminimalizowanie, w pewnych przypadkach nawet
wyeliminowanie negatywnego oddziaływania odpadów zawierających azbest na
zdrowie ludzi i środowisko. Brak tych działań skutkowałby dalszym
zanieczyszczeniem środowiska azbestem i pogłębianiem się niekorzystnych skutków
zdrowotnych i środowiskowych (przede wszystkim jakości powietrza). Bez
wdrażania rozwiązań zaproponowanych w Programie odpady zawierające azbest będą
masowo trafiać na dzikie składowiska lub wprost do lasu lub na drogi. Z kolei,
wyroby zawierające azbest, takie jak np. płyty i inne elementy budowlane
ulegają zużyciu, uszkodzeniom mechanicznym, erozji i wietrzeniu, mogąc uwalniać
do środowiska włókna azbestu. Pozostawienie ich w dotychczasowym miejscu i
sposobie użytkowania przyczyniłoby się do zwiększonego występowania chorób
wywołanych wdychaniem włókien azbestu w populacji mieszkańców.
Zaproponowane w Programie działania przeciwdziałają
występowaniu możliwości wpływu wyrobów zawierających azbest na środowisko
przyrodnicze i w konsekwencji na zdrowie ludzi. Gdyby nie zostały one podjęte,
istnieje realne zagrożenie, że stan powietrza atmosferycznego będzie ulegał
pogarszaniu. Ma to związek z procesami korozji erozji powierzchni wyrobów
azbestowo – cementowych, których wiek techniczny oceniany jest na maksimum 30
lat. Po tym okresie przyjmuje się, że wyroby zaczynają pylenie samoczynne w
określonych warunkach atmosferycznych.
Dodatkowe korzyści z wdrożenia programu obejmują oczyszczenie
z azbestu terenu Gminy, poprawę stanu zdrowotnego mieszkańców i potencjalne
obniżenie przypadków zachorowań spowodowanych szkodliwym działaniem azbestu
oraz poprawę stanu technicznego obiektów budowlanych.
Analizując cele zawarte w Programie można stwierdzić, że
zaniechanie ich realizacji nie tylko nie pomoże ochronie środowiska
przyrodniczego, ale wręcz może stan środowiska przyrodniczego pogorszyć.
Prawidłowe postępowanie z odpadami
zawierającymi azbest spowoduje miejscowe, krótkotrwałe oddziaływanie na
środowisko, które nie będzie wywierało znaczącego wpływu na środowisko.
Realizacja Programu będzie miała wpływ przede wszystkim na
zwiększenie stopnia świadomości mieszkańców Gminy Poniatowa w zakresie
bezpośredniego wykorzystywania wyrobów zawierających azbest, a tym samym
ograniczenie jego negatywnego wpływu na środowisko.
Program usuwania azbestu oraz wyrobów zawierających azbest
nie oddziałuje negatywnie na środowisko, a wręcz przeciwnie zapewni jego
znaczną poprawę poprzez zmniejszenie, a następnie całkowite jego wyeliminowanie
z terenu Gminy Poniatowa.
Realizacja „Programu usuwania azbestu z terenu gminy
Poniatowa” nie powoduje żadnych konsekwencji dla ewentualnych skutków
środowiskowych, których charakter mógłby posiadać znaczenie transgraniczne.
Skala przedsięwzięć zaproponowanych do realizacji w ramach Programu ma charakter
regionalny i ewentualne oddziaływanie tych przedsięwzięć może mieć zasięg
lokalny.
Realizacja omawianego Programu nie wskazuje
możliwości negatywnego transgranicznego oddziaływania na środowisko, mogącego
objąć terytorium innych państw.
Wyroby azbestowe będące w dobrym stanie technicznym
oraz w odpowiedni sposób zabezpieczone - nie stanowią istotnego zagrożenia dla
zdrowia ludzkiego. Problem pojawia się w momencie uszkodzenia wyrobu. Wówczas
do powietrza uwalniane są włókna azbestowe, a z powietrza trafiają one do
ludzkiego organizmu. Zagrożenie zdrowia człowieka uzależnione jest od rodzaju
azbestu, wielkości włókien i ich stężenia w powietrzu oraz czasu narażenia.
Badania dowodzą, ze najbardziej niebezpieczne są włókna respirabilne, których
średnica jest mniejsza od 3 mikrometrów, a długość większa niż 5 mikrometrów.
Pęczki włókien azbestowych mogą rozszczepiać się na włókna
kilkudziesięciokrotnie cieńsze niż włos ludzi, kruszą się, łamią i przedostają
do atmosfery. Niewidoczne dla oka, unosząc się w powietrzu są wdychane przez
ludzi.
W momencie przedostania się włókien azbestowych do
organizmu człowieka, nie można ich usunąć. Po wniknięciu do organizmu głęboko
penetrują układ oddechowy i powodują w nim trwałe uszkodzenia.
Obecnie emisja włókien azbestowych może nastąpić przy
demontażu wyrobów zawierających azbest. Dlatego istotne jest zapewnienie
pracownikom środków ochrony indywidualnej i przestrzeganie procedur przy
postępowaniu z wyrobami zawierającymi azbest. Przy prawidłowym wykonywaniu prac
i odpowiednim zabezpieczeniu zagrożenie jest minimalne.
Bezpośrednie działanie włókien azbestowych na
zwierzęta może powodować podobne schorzenia jak w przypadku oddziaływania na
organizm ludzki. Przy prawidłowym usuwaniu wyrobów zawierających azbest
oddziaływanie to nie ma miejsca. Bardziej istotnym zagrożeniem może być hałas
powstający w wyniku prac demontażowych oraz niszczenie siedlisk ptaków przy
zmianie pokryć dachowych.
Ważnym oddziaływaniem będzie zwiększony ruch pojazdów
w czasie transportu odpadów zawierających azbest. Spowoduje ono m.in.:
- zwiększenie barier migracyjnych,
- podwyższenie śmiertelności i zmniejszania
liczebności populacji (śmiertelne „kolizje” zwierząt z jadącymi samochodami),
- płoszenie zwierząt (hałas, światło, wibracje).
Przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności oraz
sprawnych technicznie maszyn i urządzeń można zminimalizować hałas, wibracje i
emisje włókien azbestowych do środowiska.
Jednocześnie takie czynniki jak bariery migracyjne,
oraz zmniejszenie populacji poprzez kolizje z jadącymi pojazdami mają charakter
marginalny ze względu na niewielki udział środków transportu wyrobów
zawierających azbest do całkowitego natężenia ruchu.
Usunięcie wyrobów zawierających azbest z terenów
występowania zwierząt będzie miało wpływ pozytywny na ich stan zdrowia.
Z dotychczasowych badań wynika, ze włókna azbestowe
maja znikomy wpływ na organizmy roślinne. Jednym z zagrożeń może być osadzanie
się włókien azbestu na roślinach, co może skutkować zaburzeniami fotosyntezy.
Innym zagrożeniem jest niszczenie roślin podczas prac budowlanych związanych z
demontażem wyrobów zawierających azbest, a przypadku rur azbestowo-cementowych
prace ziemne przy odkopywaniu rur, a także w przypadku demontażu pokryć
dachowych azbestowo-cementowych. W związku z tym, ze prace będą wykonywane na
terenie zabudowy mieszkaniowej brak będzie wpływu lub wpływ na florę będzie
znikomy.
Wpływ na powietrze może nastąpić z kilku źródeł.
Pierwszym źródłem będzie demontaż odpadów zawierających azbest w sposób
niezgodny z przepisami (zrzucanie wyrobów zawierających azbest z dachu,
używanie narzędzi mechanicznych do cięcia wyrobów zawierających azbest, nie
zabezpieczenie wyrobów przed możliwością pylenia. Może wtedy nastąpić emisja
włókien azbestowych do powietrza. Zagrożenia można uniknąć przez odpowiednie
specjalistyczne szkolenia oraz kontrole odpowiednich służb (Nadzór Budowlany,
Inspekcja Pracy).
Innym źródłem może być transport odpadów. Z jednej
strony będzie to emisja spalin zawierających takie substancje, jak CO2,
SO2, CO, NOx. W odniesieniu do emisji powstającej w
wyniku całego ruchu drogowego emisja ta jest znikoma. Innym zagrożeniem może
być niewłaściwy transport odpadów. Ładunek musi być zabezpieczony przed
przemieszczaniem oraz foliowany zgodnie z przepisami prawa. W przeciwnym
wypadku może nastąpić emisja włókien azbestowych do powietrza. Zagrożenia można
uniknąć stosując kontrole (Policja, Inspekcja Transportu Drogowego).
Ostatnim źródłem może być składowisko odpadów
zawierających azbest. Z jednej strony będzie to emisja spalin z maszyn i
urządzeń pracujących na składowisku (nie będzie ona miała znaczącego wpływu na
stan jakości powietrza), z drugiej strony zagrożenie może powstać w wyniku
nieodpowiedniej eksploatacji składowiska (zrzut odpadów „na zsyp”, deponowanie
odpadów niezabezpieczonych). W trakcie prawidłowej eksploatacji nie ma
zagrożenia dla powietrza. Potwierdzają to badania prowadzone na innych
składowiskach odpadów azbestowych (np. na składowisku w Kraśniku w ramach
monitoringu składowiska). Zawartość włókien azbestowych w powietrzu nigdy nie
przekroczyła dopuszczalnej normy. Usunięcie wyrobów zawierających azbest
stanowiących potencjalne źródło zanieczyszczenia powietrza będzie miało wpływ
pozytywny na stan jego czystości.
Wpływ Programu na krajobraz będzie miał miejsce
podczas demontażu wyrobów zawierających azbest. Nastąpią krótkotrwałe zmiany w
krajobrazie powstałe w wyniku prac budowlanych. Będą tu miały miejsce zmiany
spowodowane montażem specjalistycznych urządzeń (windy do zdejmowania azbestu
na ziemie) oraz ewentualne rusztowania.
Kolejnym elementem będą doraźnie gromadzone na
miejscu demontażu wyroby zawierające azbest. Wszystkie te zmiany będą mieć
charakter krótkotrwały.
Usunięcie wyrobów zawierających azbest z dachów
budynków, likwidacja „dzikich wysypisk odpadów azbestowych” wpłynie pozytywnie
na krajobraz.
Usunięcie wyrobów zawierających
azbest będzie odbywać się zgodnie z przyjętymi zasadami ostrożności przy
demontażu i składowaniu. Azbest z terenu Gminy składowany będzie na specjalnych
składowisku przyjmującym odpady niebezpieczne. Usunięcie azbestu z terenu gminy
przylegającego do obszaru objętego obszarem Natura 2000 przyniesie pozytywny
efekt ekologiczny zarówno na zdrowie ludzi, jak i stan środowiska. Azbest
występuje tylko na terenie zamieszkałym, w skupiskach siedzib ludzkich, przy
ciągach komunikacyjnych, dlatego też usuwanie niebezpiecznych pokryć dachowych
w tym rejonie nie powinno znacząco wpłynąć na przyrodnicze obszary chronione.
Przeprowadzenie usuwania azbestowych pokryć nie będzie oddziaływać na siedliska
przyrodnicze oraz chronione gatunki roślin i zwierząt. Wyznaczony Specjalny
Obszar Ochrony Siedlisk „Opole Lubelskie” oznaczony symbolem PLH060054 obejmuje
znajdujące się na terenie gminy obszary leśne- bez zabudowań, a tym samym bez wyrobów
zawierających azbest. Brak obszarów projektowanych lub postulowanych. Wdrażany
Program usuwania azbestu pozwoli na poprawienie stanu środowiska naturalnego
poprzez usunięcie z niego odpadów niebezpiecznych.
Poniatowa jest miastem położonym
Na terenie Gminy znajduje się czynne składowisko odpadów zawierających azbest. Po zamknięciu składowiska nie przewiduje się jego rozbudowy, nie przewiduje się też budowy kolejnego składowiska.
Obowiązek rozważania możliwości
transgranicznego oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć wynika z
Konwencji o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym,
sporządzonej w Espoo dnia 25 lutego 1991 roku oraz z Ustawy Prawo Ochrony
Środowiska. Specjalnej analizie powinny podlegać inwestycje zlokalizowane
blisko granic państwa, a także te realizowane dalej, ale ze względu na rozmiar
przedsięwzięcia mogące powodować znaczące emisje lub zmiany w środowisku. Gmina
Poniatowa nie jest położona w obszarze przygranicznym, a realizacja „Programu
usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla gminy Poniatowa” nie
powoduje żadnych konsekwencji dla ewentualnych skutków środowiskowych, których
charakter mógłby posiadać znaczenie transgraniczne.
Skala przedsięwzięć zaproponowanych do realizacji w ramach
Programu ma charakter regionalny i ewentualne negatywne oddziaływanie tych
przedsięwzięć będzie miało zasięg lokalny.
Mieszkańcy i władze miasta dbają o to by rozwój Poniatowej nie odbywał się kosztem środowiska naturalnego. Liczne tereny leśne okalają miasto, delikatnie wplatając się w jego architekturę, dając poczucie bezpieczeństwa i ciszy.
Poniatowa jest przykładem ośrodka, któremu udało się zachować nieskażone środowisko naturalne i zachować wizerunek miejscowości o komfortowych warunkach do zamieszkania, z perspektywami rozwoju turystyki i rekreacji. Atrakcją Poniatowej jest również bliska odległość od zabytkowego Kazimierza oraz uzdrowiskowego Nałęczowa.
Poniatowa jest gminą, w której rolnictwo odgrywa
znaczącą rolę. Przy powierzchni całkowitej
Program usuwania
azbestu skierowany jest
do wszystkich właścicieli
nieruchomości zlokalizowanych na terenie Miasta i Gminy Poniatowa, ze
szczególnym naciskiem na te nieruchomości,
które pokryte są
wyrobami zawierającymi azbest,
tj. popularnym eternitem. Tej grupie
najbardziej powinno zależeć
na jak najszybszym
usunięciu i unieszkodliwieniu wyrobów azbestowych ze
swojego otoczenia . Przewiduje się, że zainteresowanie programem będzie
wzrastać stopniowo z roku na rok, w miarę prowadzenia edukacji w zakresie
zagrożeń związanych z eksploatacją azbestu.
Przy realizacji programu stosowane
będą następujące zasady:
1. Demontaż, transport i unieszkodliwianie
wyrobów zawierających azbest będzie następował na pisemny wniosek właściciela nieruchomości
znajdujących się w bazie danych lokalizacji istniejących wyrobów zawierających
azbest. Wzór wniosku stanowi Załącznik Nr 3.
2. Prace będą realizowane na podstawie umowy z
wyspecjalizowaną firmą posiadającą stosowne zezwolenia, Załącznik Nr 2
3. Przy odbiorze odpadów z nieruchomości
sporządzony będzie protokół odbioru. Wzór stanowi Załącznik Nr 4.
4.
Karta przekazania odpadu Załącznik Nr 6
VII.
Informacje o ilości i stanie wyrobów zawierających azbest na terenie
Gminy Poniatowa
Na podstawie
inwentaryzacji o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystywania, przeprowadzonej
przez pracowników Urzędu Miejskiego w Poniatowej w 2005 r. określono dokładną
ilość oraz miejsca występowania takich wyrobów na
terenie miasta i gminy, co zobrazowano na wykresach graficznych. Wskazane jest przeprowadzenie
kolejnej inwentaryzacji w roku bieżącym.
Na
podstawie informacji zgłaszanych przez mieszkańców Urząd Miejski na bieżąco
aktualizuje dane dotyczące ilości wyrobów zawierających azbest..
Zinwentaryzowano
Rury
azbestowe wykorzystane były do budowy wodociągu na terenie m. Poniatowa. Jak zapewniają naukowcy, azbest w rurach
wodociągowych jest nieszkodliwy. W rurach wytwarza się naturalna otoczka
biologiczna, a azbest jest groźny, gdy dostaje się do powietrza. Jednak
wodociągi wybudowane z rur azbestocementowych powinny być wyłączone z
eksploatacji po wybudowaniu nowej sieci.
Tabela 1.Zestawienie ogólne wyrobów azbestowych w
Gminie Poniatowa
Miejsce |
Budynki mieszkalne (m2) |
Budynki gospodarcze (m2) |
Poniatowa Miasto |
26433,7 |
26005,1 |
Plizin |
4941 |
6951,2 |
Dąbrowa Wronowska |
6648,1 |
12743,8 |
Poniatowa Wieś |
9843,5 |
17886,1 |
Kolonia Poniatowa |
8568,3 |
29336,8 |
Kraczewice Prywatne |
11257,4 |
22782,8 |
Kraczewice Rządowe |
9620,5 |
26832,9 |
Kowala Pierwsza |
8472,8 |
21128,6 |
Kowala Druga |
9268,4 |
19559 |
Spławy |
2205 |
5645 |
Kolonia Niezabitów |
3449,7 |
16930,6 |
Niezabitów |
5484,7 |
20711,9 |
Obliźniak |
4039,2 |
14596,4 |
Zofianka |
4612,4 |
19203,2 |
Wólka Łubkowska |
1779,2 |
6712,7 |
Kolonia Szczuczki |
5704 |
17241,9 |
Kocianów |
2251,4 |
12142,2 |
Razem |
124579,3 |
296410,2 |
VIII.
Finansowe aspekty realizacji programu
W
programie założono, że usuwanie wyrobów zawierających azbest będzie się odbywać
ze wsparciem finansowym Gminy w latach 2011 - 2032. Wsparcie dotyczyć będzie
sfinansowania kosztów: demontażu, zabezpieczenia, transportu i
unieszkodliwienia odpadów azbestowo-cementowych pochodzących z
nieruchomości, których właścicielami są
osoby fizyczne (również wspólnoty mieszkaniowe).
W celu
zapewnienia środków na pomoc finansową dla uczestników „ Programu usuwania
wyrobów zawierających azbest” Gmina Poniatowa podejmować będzie starania w celu
pozyskiwania funduszy z następujących źródeł zewnętrznych zajmujących się
finansowaniem takich programów :
·
Wojewódzki
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie
·
Narodowy
Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
·
Fundusze
strukturalne Unii Europejskiej – o ile będą dostępne na ten cel
Dla
oszacowania planowanych kosztów przedsięwzięcia, przyjęto następujące koszty
wykonania w/w usługi: Średni koszt usunięcia, transportu i unieszkodliwienia
metra kwadratowego płyt falistych (eternitu) wynosi ok. 20 zł/m2 (brutto). Średni koszt ustalono na
podstawie ofert firm zajmujących się utylizacja wyrobów zawierających azbest w
naszym powiecie. Realizacja obecnego programu trwać będzie od 2011 przy
założeniu, że zakończenie całego procesu usuwania azbestu nastąpi w 2032 roku .
Realizacja zadania będzie możliwa
dopiero po uzyskaniu dofinansowania z
WFOŚiGW w Lublinie.
IX. Harmonogram rzeczowy realizacji
programu
Tabela 2. Harmonogram
finansowy realizacji programu
Rok |
Powierzchnia do usunięcia w m2 |
Koszt całkowity zł |
Dotacja WFOŚiGW zł |
2011 |
5 000 |
100 000 |
100 000 |
2012 |
5 000 |
100 000 |
100 000 |
2013 |
5 000 |
100 000 |
100 000 |
2014 |
5 000 |
100 000 |
100 000 |
2015 |
5 000 |
100 000 |
100 000 |
Razem |
25 000 |
500 000 |
500 000 |
Tabela 3. Harmonogram
rzeczowy realizacji programu
Lp. |
Nazwa zadania |
Okres realizacji |
koszt |
1 |
Opracowanie zasad
dofinansowania działa polegających
na usunięciu i unieszkodliwieniu wyrobów zawierających azbest z budynków oraz
podjecie uchwały i przyjęcie programu usuwania wyrobów zawierających azbest |
|
praca własna pracowników Urzędu bez celowych
nakładów finansowych |
2 |
Działalność
informacyjna i edukacyjna skierowana do właścicieli, zarządców i użytkowników
budynków, budowli i instalacji zawierających azbest |
|
praca własna pracowników Urzędu |
3 |
Ogłoszenie przetargu
w celu wyłonienia firmy do usuwania wyrobów
zawierających azbest z terenu Miasta i Gminy
Poniatowa w 2010 r. |
|
praca własna pracowników Urzędu |
4 |
Podpisanie umowy z
WFOŚiGW w Lublinie na dotację w sprawie usuwania wyrobów zawierających azbest
|
|
praca własna pracowników Urzędu |
5 |
Demontaż, transport
i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest z nieruchomości osób
fizycznych, wspólnot mieszkaniowych |
|
Wyspecjalizowana firma świadcząca usługi w zakresie usuwania i
unieszkodliwiania azbestu |
6 |
Odbiór odpadów
zawierających azbest z nieruchomości osób
fizycznych, wspólnot mieszkaniowych |
|
W miarę środków pozyskanych z WFOŚiGW w Lublinie oraz uchwalonych
przez Radę Miasta |
7 |
Coroczna
aktualizacja bazy danych o obiektach zawierających azbest
|
|
praca własna
pracowników Urzędu oraz sołtysów i przewodniczących osiedli |
8 |
Monitoring i ocena
realizacji programu |
|
praca własna raz w roku |
X. Monitoring Realizacji programu
Mając na uwadze
konieczność zwiększenia efektywności usuwania wyrobów i odpadów zawierających
azbest odpowiednia wagę należy przyłożyć do właściwego zorganizowania i
funkcjonowania systemu zarządzania Programem.
Zadania
programu realizowane będą przez istniejące struktury samorządu miejskiego.
Urząd Miejski w Poniatowej inicjuje
wdrażanie programu, kontroluje jego realizacje oraz informuje mieszkańców o
możliwościach uzyskania dofinansowania.
Monitorowanie jest procesem ciągłego gromadzenia danych, które następnie
są analizowane i stanowią podstawę do ewentualnych zmian i korekt programu.
Podmiotem odpowiedzialnym za monitoring jest Wydział Inwestycji, Gospodarki
Komunalnej i Ochrony Środowiska w Urzędzie Miejskim w Poniatowej. Co 2 lata
sporządzany będzie raport z realizacji programu.
Monitorowanie efektywności realizacji Programu
usuwania wyrobów zawierających azbest opierać się będzie o wskaźniki:
v
ilość usuniętych płyt azbestowo-cementowych z
budynków mieszkalnych i gospodarczych [Mg/rok]
v
ilość usuniętych rur azbestowych wykorzystanych do
budowy wodociągu na terenie miasta Poniatowa [Mg/rok]
v
ilość unieszkodliwionych odpadów zawierających
azbest
v
stopień wykorzystania środków finansowych
przeznaczonych na realizacje programu
v
procentowa ilość usuniętych odpadów zawierających
azbest w stosunku do ilości zinwentaryzowanej przed wdrożeniem programu
v
nakłady poniesione na usunięcie odpadów zawierających
azbest
v
ilość wniosków zgłaszanych przez mieszkańców
dotyczących zadań wynikających z programu
v
procentowy udział mieszkańców gminy w działaniach dotyczących realizacji
programu
v
ilość kampanii informacyjnych i edukacyjnych oraz
ich skuteczność
Dane do wskaźników zbierane będą na podstawie informacji zgłaszanych do
Urzędu Miejskiego oraz ze statystyki publicznej.
XI. Podsumowanie
Specyficzne
właściwości azbestu spowodowały, że znalazł on bardzo szerokie gospodarcze
zastosowanie, głównie w budownictwie (ok. 90% - w postaci płyt azbestowo-
cementowych). Skutkiem tych działań będzie wytworzenie na przestrzeni
najbliższych lat - w trakcie prac remontowo-budowlanych - dużych ilości odpadów
niebezpiecznych. Ponadto wyroby zawierające azbest, szczególnie wyeksploatowane
i w złym stanie technicznym, stanowią istotne zagrożenie dla zdrowia i życia. Powinny,
więc być stopniowo i umiejętnie eliminowane z użytkowania.
Gmina
posiada nowoczesne wysypisko odpadów komunalnych o powierzchni
Bardzo
ważne jest zastosowanie się właścicieli i zarządców obiektów budowlanych do
obowiązku prowadzenia okresowych kontroli i oceny stanu technicznego wyrobów
zawierających azbest oraz przekazywania właściwym jednostkom danych o ilości,
stanie i miejscu występowania azbestu. Pozwoli to na uzyskanie pełnej wiedzy na
ten temat i podejmowanie przez jednostki samorządowe skutecznych działa mających
na celu pomoc właścicielom obiektów w usuwaniu i unieszkodliwianiu azbestu.
Istotna jest również świadomość przedsiębiorców
wykonujących prace związane z usuwaniem wyrobów zawierających azbest. Wykonywanie
tych prac wyłącznie przez wyspecjalizowane i uprawniane w tym zakresie firmy, pozwoli
wyeliminować zagrożenie wynikające z nieprawidłowego ich prowadzenia. Z tego względu
jednym z głównych celów niniejszego programu jest przybliżenie jak najszerszym
kręgom społeczeństwa problematyki bezpiecznej eksploatacji i usuwania wyrobów
zawierających azbest.
Zaproponowana
przez gminę forma dofinansowania dla właścicieli obiektów i urządzeń zawierających
azbest, stawia jako warunek pomocy, spełnienie wszystkich wymogów formalnych
dotyczących informowania o tych wyrobach oraz prowadzenia prac przy usuwaniu
azbestu. Upowszechnienie programu będzie skutkowało podnoszeniem świadomości społeczności lokalnej w zakresie zagrożeń
związanych z eksploatacją i usuwaniem azbestu. Przewiduje się, że w następnych
latach Gmina będzie prowadziła inwentaryzację gospodarstw w celu aktualizacji
ilości wyrobów zawierających azbest. Pozwoli to precyzyjnie planować środki
niezbędne do wydania na ten cel oraz stopniowo wyeliminować wyroby azbestowe z
naszego otoczenia, co jest celem programu.
Załącznik Nr 1
WYKAZ AKTÓW PRAWNYCH
Regulujących
postępowanie z wyrobami i odpadami zawierającymi azbest
I. Ustawy:
1. Ustawa z dnia 7
lipca 1994 r. Prawo budowlane
(tj. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.).
W przypadku występowania
azbestu (Art. 30 ust. 3) właściwy organ może nałożyć, w drodze decyzji, obowiązek
uzyskania pozwolenia na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych
objętych obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w ust. l w/w artykułu, jeżeli
ich realizacja m.in. może spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi,
pogorszenie stanu środowiska bądź pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych.
2.Ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania
wyrobów zawierających azbest
(tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 3, poz. 20, z
późn. zm.)
Zakazuje wprowadzania na polski
obszar celny azbestu, wyrobów zawierających azbest, produkcji wyrobów
zawierających azbest oraz obrotu azbestem i wyrobami zawierającymi ten
surowiec.
3.Ustawa z dnia 25
lutego 2011 r. o substancjach chemicznych
i ich mieszaninach
(Dz. U. 2011 r., Nr 63, poz. 322, z późn. zm.).
Ustawa reguluje problematykę
dotycząca substancji i preparatów chemicznych, w tym niebezpiecznych oraz
określa warunki, zakazy lub ograniczenia produkcji, wprowadzania do obrotu lub
stosowania substancji i preparatów chemicznych, w celu ochrony przed szkodliwym
wpływem tych substancji i preparatów na zdrowie człowieka lub na środowisko.
4.Ustawa z dnia 27
kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U.
2010 r., Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.).
Zgodnie z Art. l ust.
l ustawa określa zasady postępowania z odpadami, w sposób zapewniający ochronę
życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego
rozwoju, a w szczególności zasady zapobiegania powstawaniu odpadów i ich negatywnego
oddziaływania na środowisko, a także odzysku lub unieszkodliwiania odpadów
5. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. w sprawie zmiany ustawy o
odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 175, poz. 1458, późn. zm.).
6.Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
(Dz. U. 2008r., Nr 25, poz. 150, z późn. zm.)
7. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy -
Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 100, poz. 1085, z późn. zm.).
Ustawa reguluje sposób postępowania oraz obowiązki podmiotów
określanych ustawą. Art. 54 ustawy odnosi się do odpowiednich zapisów ustawy z
dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie
stosowania wyrobów zawierających azbest.
8. Ustawa z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym
towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671 z późn. zm).
Ustawa reguluje zasady przewozu
drogowego towarów niebezpiecznych, wymagania w stosunku do kierowców i innych
osób wykonujących czynności związane z tym przewozem oraz organy właściwe do
sprawowania nadzoru i kontroli w tych sprawach..
9.Ustawa z dnia 22 grudnia 2004 r. o
zmianie ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2005 r. Nr 10 , poz. 72).
II. Rozporządzenia:
1. Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 27
września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów
(Dz. U. Nr 112, poz. 1206).
zamieszcza rodzaje odpadów
zawierających azbest na liście odpadów niebezpiecznych w wymienionych niżej
grupach i podgrupach z przypisanym kodem klasyfikacyjnym:
- 06 07 01* - Odpady azbestowe z elektrolizy,
- 06 13 04* - Odpady z przetwarzania azbestu,
- 10 11 81* - Odpady zawierające azbest (z hutnictwa
szkła)
- 10 13 09* - Odpady zawierające azbest z produkcji
elementów cementowo -azbestowych,
- 15 01 11* - Opakowania z metali
zawierające niebezpieczne, porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego (np.
azbest) włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowymi,
- 16 01 11* - Okładziny hamulcowe zawierające azbest,
- 16 02 12* - Zużyte urządzenia zawierające azbest,
- 17 06 01* - Materiały izolacyjne zawierające azbest.
- 17 06 05* - Materiały konstrukcyjne
zawierające azbest
2.
Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 11 grudnia 2001 r. w sprawie
wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. z 2010 r., Nr 249, poz. 1673).
3.
Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 11 grudnia 2001 r. w sprawie
zakresu informacji oraz wzorów
formularzy służących do sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawie danych o
odpadach (Dz. U. 2010 r., Nr 249, poz. 1674)
4.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2002 r. zmieniające
rozporządzenie w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. 2008 r., Nr 196, poz.1217 z
późn zm.).
5.
Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 9 października 2002 r. w sprawie
sposobu przedkładania wojewodzie informacji o rodzaju, ilości i miejscach
występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska (Dz. U. 2009 r., Nr 124, poz. 1033).
6.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w
sprawie rodzajów odpadów, które mogą być składowane w sposób nie selektywny (Dz. U. Nr 191, poz. 1595).
7.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 listopada
2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników
szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. Nr 217, poz. 1833 z późn zm).
8.
Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 5 grudnia 2002 r. w sprawie
wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U z 2010 r. Nr l6, poz. 87).
9.
Rozporządzenie Ministra środowiska z dnia 9 grudnia 2002 r. w sprawie
zakresu, czasu i sposobu oraz warunków prowadzenia monitoringu składowisk
odpadów (Dz. U. Nr
220, poz. 1858 z późn zm.).
10. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia
19 grudnia 2002 r. w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów o przewozie
drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 236, poz. 1986)
11. Rozporządzenie Ministra
Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdu do
przewozu niektórych towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 237, poz. 2011 z późn. zm.).
12. Rozporządzenie Ministra
środowiska z dnia 24 marca 2003r. w sprawie szczegółowych wymaga dotyczących
lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia, jakim powinny odpowiadać
poszczególne typy składowisk odpadów (Dz. U. Nr 61, poz. 549 z późn zm.).
13. Rozporządzenie Ministra
Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003r. w sprawie informacji dotyczących
bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (Dz. U. Nr 120, poz. 1126).
14.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki, z dnia 13 grudnia 2010 r w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania azbestu
oraz wykorzystania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub
jest wykorzystywany azbest (Dz. U. 2011 r., Nr 8, poz. 31).
15.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie
określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
oraz szczegółowych uwarunkowań związanych
z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na
środowisko (Dz. U.
Nr 257, poz. 2573).
16.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia7 września 2005 r.
sprawie kryteriów oraz procedur dopuszczania odpadów do składowania na
składowisku odpadów danego typu (Dz. U. Nr 186, poz. 1553 z późn zm).
17.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 października 2005
r. sprawie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów
zawierających azbest oraz programu szkolenia w zakresie bezpiecznego
użytkowania takich wyrobów (Dz. U. Nr 216, poz. 1824).
18.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie
świadectwa dopuszczenia pojazdu do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 237, poz. 2011 z późn.
zm.).
19. Rozporządzenie
Ministra środowiska z dnia 24 marca 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących
lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia, jakim powinny odpowiadać
poszczególne typy składowisk odpadów (Dz. U. Nr 61, poz. 549 z późn zm).
20.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w
sprawie informacji dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz planu
bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (Dz. U. Nr 120, poz. 1126).
21.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2
kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania
wyrobów zawierających azbest (Dz. U. Nr 71 poz. 649 z późn zm).
22.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 7 września 2005 r. sprawie
kryteriów oraz procedur dopuszczania
odpadów do składowania na składowisku
odpadów danego typu
(Dz. U. Nr 186, poz. 1553).
23.
Rozporządzenie Ministra
Gospodarki i Pracy z dnia 14 października 2005r. sprawie zasad bezpieczeństwa i
higieny pracy przy zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest oraz programu szkolenia w zakresie bezpiecznego użytkowania takich wyrobów
(Dz. U. Nr 216, poz. 1824).
Załącznik nr 2
Wykaz firm posiadających decyzje zezwalające na
gospodarowanie odpadami zawierającymi azbest na terenie powiatu opolskiego.
L.p. |
Nazwa firmy, adres |
Data wydania decyzji |
Telefon kontaktowy |
Rodzaj odpadów |
Ilość odpadów w Mg |
Znak decyzji |
Termin obowiązywania decyzji |
1 |
Centrum Gospodarki Odpadami, Azbestu i Recyklingu „CARO”, 22-400 Zamość, ul. Bohaterów Monte Cassino 4/12 |
12-03-2003 |
(0-84) 62 730 13 kom. 0 608 435 133 |
17 01 06 |
100 |
RLOŚ.7624-2/2/03 |
31-12-2012 |
17 06 01 |
100 |
||||||
2 |
P.P.H.U. „GRAMA” Piotr Grabowski, Os. Gen. Maczka 17/5, 37-100 Łańcut |
14-08-2003 |
852 15 51 859 00 40 0 606 966 915 |
17 06 01 |
1000 |
RLOŚ.7624-2/6/03 |
31-12-2012 |
17 06 03 |
200 |
||||||
17 06 05 |
5 |
||||||
3 |
Przedsiębiorstwo Robót Termoizolacyjnych i Antykorozyjnych ”Termoeksport”, ul. Żurawia 24/7, 00-515 Warszawa |
24-07-2003 |
821 34 67 621 21 97 fax 621 40 64 |
17 01 06 |
350 |
RLOŚ.7624-2/7/03 |
31-12-2012 |
17 06 01 |
350 |
||||||
17 06 05 |
350 |
||||||
4 |
Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe „DOM-BUD” s.c. 2-401 Lublin, ul. Krochmalna 4 |
24-07-2003 |
Tel/fax 532 00 07 kom. 0 607 898 427 0 601 259 180 |
17 01 06 |
100 |
RLOŚ.7624-2/8/03 |
31-12-2012 |
17 02 04 |
100 |
||||||
17 06 01 |
100 |
||||||
17 06 05 |
100 |
||||||
5 |
ALGADER HOFMAN Sp. z o.o., ul. Wólczyńska 133, budynek 11 B, 01-919 Warszawa |
08-10-2003 |
864 94 97 834 73 53 |
17 06 01 |
400 |
RLOŚ.7624-2/10/03 |
27-07-2013 |
17 06 05 |
|||||||
6 |
PPHU „TAROT”, E. Hys, E. Hys, P. Hys, 23-206 Stróża Słodków III |
14-10-2003 |
884 36 79 884-52-94 |
17 06 01 |
1000 |
RLOŚ.7624-2/11/03 |
31-07-2013 |
17 06 05 |
2000 |
||||||
7 |
„KAN-POL” P.P.H.U. Iwona Łosiewicz, ul. Storczykowa 30, 20-143 Lublin |
31-10-2003 |
Brak danych |
17 06 01 |
1000 |
RLOŚ.7624-2/12/03 |
31-07-2013 |
17 06 05 |
2000 |
||||||
8 |
ŚRODOWISKO I INNOWACJE Sp. z o.o., Dobrów 8, 28-142 Tuczępy |
17-05-2004 |
Tel./fax (0-15) 864 24 46 |
17 06 01 |
5000 |
RLOŚ.7624-2/3/04 |
31-01-2014 |
17 06 05 |
5000 |
||||||
9 |
Przedsiębiorstwo Budownictwa Lądowego MJ Sp. z o.o., Reguły, ul. Graniczna 6, 05-816 Michałowice |
17-05-2004 |
Brak danych |
17 06 01 |
300 |
RLOŚ.7624-2/6/04 |
15-03-2014 |
17 06 05 |
100 |
||||||
15 02 02 |
0,5 |
||||||
10 |
BUDZAM Sp. z o.o. ul. Kresowa 4, 22-400 Zamość |
02-02-2005 |
(0-84)6399323 (0-84)6399325 |
17 06 01 |
5 |
RLOŚ.7624-2/10/04 |
15-11-2014 |
17 06 03 |
5 |
||||||
17 06 05 |
5 |
||||||
17 01 06 |
90 |
||||||
11 |
Zakład Remontowo-Budowlany „Ambroży” spółka jawna ul. Meissnera 1/3 lok. 222 03-982 Warszawa |
31-05-2005 |
(0-22) 831 07 64 |
17 06 01 |
350 |
RLŚ.7624-2/2/05 |
10-04-2015 |
17 06 05 |
350 |
||||||
12 |
BUDEXPOL A. BUKOWSKI, B. WÓJCIK Sp. j. Kalinówka 165, 21-040 Świdnik |
31-05-2005 |
Brak danych |
17 06 01 |
20 |
RLŚ.7624-2/3/05 |
20-04-2015 |
17 06 05 |
50 |
||||||
13 |
„GAJAWI” P.P.H.U. Gabriel Rogut, 90-553 Łódź, ul. Kopernika 56/60 |
14-07-2005 |
(0-42) 688 43 70 |
17 01 06 |
500 |
RLŚ.7624-2/8/05 |
10-05-2015 |
17 06 01 |
500 |
||||||
17 06 05 |
1500 |
||||||
14 |
Przedsiębiorstwo Usług Wodno-Budowlanych „WOD-BUD” Sp. z o.o., ul.
Piłsudskiego 14, 23-200 Kraśnik |
14-07-2005 |
(0-81) 825 26 05 (0-81) 825 24 76 |
17 06 01 |
1000 |
RLŚ.7624-2/9/05 |
20-05-2015 |
17 06 05 |
2000 |
||||||
15 |
P.P.H.U. ABBA-EKOMED Sp. z o.o. ul. Moniuszki 11/13, 87-100 Toruń |
09-08-2005 |
(0-56) 651 44 25 (0-56) 654 86 70 |
17 06 01 |
800 |
RLŚ.7624-2/10/05 |
10-06-2015 |
17 06 05 |
800 |
||||||
16 |
TRANSPORT-METALURGIA Sp. z o.o. ul. Reymonta 62, 97-500 Radomsko |
29-08-2005 |
(0-44) 685-41-35 (0-44) 685-42-90 |
17 06 01 |
2000 |
RLŚ.7624-2/11/05 |
01-07-2015 |
17 06 05 |
5000 |
||||||
17 |
P.H.U. „JUKO” Jerzy Szczukocki ul. 1-go Maja 25, 97-300 Piotrków Tryb. |
25-08-2005 |
(0-44) 649 94 23 (0-44) 649 94 24 |
17 06 01 |
280 |
RLŚ.7624-2/12/05 |
01-07-2015 |
17 06 05 |
280 |
||||||
18 |
„ALBEKO”Singer Sp. J. Gm. Skrwilno 87-510 Kotowy |
17-10-2005 |
(0-54) 2800288 |
17 01 06 |
4500 |
RLŚ.7624-2/14/05 |
01-07-2015 |
17 06 01 |
700 |
||||||
17 06 05 |
700 |
||||||
19 |
Przedsiębiorstwo Usług Budowlanych BLACHARSTWO MONTAŻOWE Ryszard
Szczotka, Sarny 28A, 08-504 Ułęż |
06-10-2005 |
(0-81) 880 32 82 (0-81) 880 33 48 |
17 06 01 |
2000 |
RLŚ.7624-2/15/05 |
10-08-2015 |
17 06 05 |
3000 |
||||||
20 |
Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „DACHMEX” Kamil Wojewoda, Sarny |
06-10-2005 |
(0-81)8803348 0606 603 705 |
17 06 01 |
5000 |
RLŚ.7624-2/16/05 |
10-08-2015 |
17 06 05 |
500 |
||||||
21 |
Firma Remontowo-Budowlana „UTIL” Stanisław Zacłona, Ryczówek , ul. Dolna 8, 32-310 Klucze |
06-10-2005 |
(0-32)6420311 |
17 06 01 |
350 |
RLŚ. 7624-2/17/05 |
10-08-2015 |
17 06 05 |
350 |
||||||
22 |
SINTAC – POLSKA sp. z o.o. Joint venture, ul. Armii Krajowej 86, 05-075 Warszawa-Wesoła |
12-10-2005 |
(0-22)8126254 (0-22)8127627 |
17 06 01 |
50000 |
RLŚ. 7624-2/18/05 |
01-09-2015 |
17 06 05 |
50000 |
||||||
23 |
F.U.H „CZAPLA”, Krzysztof Czapla, ul. Lipowa 20A/, 20-024 Lublin |
12-08-2005 |
Brak danych |
17 06 01 |
1000 |
RLŚ. 7624-2/19/05 |
01-09-2015 |
17 06 05 |
1000 |
||||||
24 |
„LUB-EKO-PLUS” Wiesław Łukasik, ul. Łęczyńska 59/62, 20-313 Lublin |
23-01-2006 |
(0-81)4410277 |
17 06 01 |
200 |
RLŚ. 7624-2/20/05 |
01-11-2015 |
17 06 05 |
150 |
||||||
25 |
RAMID – Mirosław Dec, ul. Kowalskiego 1/54, 03-288 Warszawa |
23-01-2006 |
(0-22)6746678 |
17 06 01 |
400 |
RLŚ. 7624-2/21/05 |
01-11-2015 |
17 06 05 |
400 |
||||||
26 |
P.P.W. „AWAT” Sp. z o.o. ul. Kaliskiego 9, 01-476 Warszawa |
29-06-2006 |
(022)6839178 |
17 06 01 |
300 |
RLŚ. 7624-2/05/06 |
02-04-2016 |
17 06 05 |
100 |
||||||
17 06 05 |
900 |
||||||
28 |
Hydrogeotechnika Sp z o.o. ul. Ściegiennego |
21-02-2006 |
(0-41)3480660 |
17 06 01 |
2000 |
RLŚ. 7624-2/01/06 |
31-12-2015 |
17 06 05 |
2000 |
||||||
29 |
P.P.U. „TEMIPOL” Sp. z o.o. ul. Konduktorska 42 40-155 Katowice |
29-06-2006 |
(0-32) 258 90 04-9 (0-32) 258 77 53 |
17 06 01 |
100 |
RLŚ. 7624-2/04/06 |
10-03-2016 |
17 06 05 |
900 |
||||||
30 |
Przedsiębiorstwo Projektowo-Wdrożeniowe „AWAT” Sp. z o.o. ul. Kaliskiego 9 01-476 Warszawa |
29-06-2006 |
(0-22) 683 92 48 (0-22) 683-91-63 (0-22) 683 91 78 |
17 06 01 |
300 |
RLŚ. 7624-2/05/06 |
02-04-2016 |
17 06 05 |
100 |
||||||
31 |
POLONICA Sp. z o.o. ul. 1 Maja 191, 25-655 Kielce |
26-10-2006 |
(0-41) 345 56 40 |
17 06 01 |
500 |
RLŚ. 7624-/05/06 |
10-07-2016 |
17 06 05 |
500 |
||||||
32 |
P.P.H.U. „EKO-MIX” ul. Grabiszyńska 163 50-950 Wrocław |
28-12-2006 |
(0-71) 332 45 00 (0-71) 332 41 61 |
17 06 01 |
700 |
RLŚ. 7624-/14/06 |
03-12-2016 |
17 06 05 |
700 |
||||||
33 |
GRESBUD Grzegorz Kasianiuk ul. Związkowa 10, 20-148 Lublin |
28-12-2006 |
(0-81) 444 15 45 (0-81) 441 53 43 |
17 06 01 |
300 |
RLŚ. 7624-/13/06 |
15-11-2016 |
17 06 05 |
200 |
||||||
34 |
„AUTO-ZŁOM” Bogusław Paź Przewłoka 46, 27-670 Łoniów |
15-11-2006 |
Brak danych |
17 06 01 |
400 |
RLŚ. 7624-/12/06 |
08-09-2016 |
17 06 05 |
200 |
||||||
35 |
P.P.H.U. „WAGRA” ul. Strażacka 4, 23-200 Kraśnik |
22-11-2007 |
(0-81) 825 07 81 (0-81) 825 20 11 |
17 01 06 |
50 |
RLŚ.7623-2/4/07 |
20-10-2017 |
17 06 01 |
300 |
||||||
17 06 03 |
50 |
||||||
17 06 05 |
100 |
||||||
36 |
F.H.U. CEZEX Czesław Zieliński ul. Długa 102 b, 24-300 Opole Lub. |
14-04-2008 |
(0-81) 827 52 01 667 994 303 501 771 600 |
17 06 01 |
90 |
RLŚ.7623-2/2/08 |
15-03-2018 |
17 06 05 |
10 |
||||||
37 |
Kułaga Tomasz Usługi Remontowo-Budowlane Niezdów 26, 24-300 Opole Lubelskie |
16-06-2008 |
Brak danych |
17 06 01 |
1200 |
RLŚ.7623-2/4/08 |
19-05-2018 |
17 06 05 |
1400 |
||||||
15 02 02 |
0,7 |
||||||
38 |
P.W.N.S. „ALMAX” Sp. z o.o., ul. Wrocławska3,
26-600 Radom |
03-12-2008 |
Tel. (048) 362 88 42 Fax (048) 340 13 00 |
17 06 01 |
1000 |
RLŚ.7623-2/6/08 |
10-10-2018 |
17 06 05 |
1000 |
||||||
17 01 06 |
1000 |
||||||
39 |
AM Trans Progres Sp. z o.o., ul. Sarmacka 7 61-616 Poznań |
29-12-2008 |
Tel. (061) 656 97 37 |
16 02 12 |
5 |
RLŚ.7623-2/7/08 |
02-11-2018 |
17 01 06 |
900 |
||||||
17 05 05 |
900 |
||||||
17 06 01 |
2000 |
||||||
17 06 03 |
50 |
||||||
17 06 05 |
2000 |
||||||
40 |
REMAR Renata Pyśkiewicz ul. Kwiatowa 20A 24-300 Opole Lub. |
31-04-2009 |
Tel. 0518 497 175 |
17 06 01 |
2000 |
RLŚ.7623-2/2/09 |
10-03-2019 |
17 06 05 |
2000 |
||||||
15 02 02 |
0,1 |
Załącznik Nr 3 Poniatowa, dnia ¼¼¼¼¼¼ ¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼. imię i nazwisko ¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼. adres ¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼. ¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼. telefon Burmistrz Poniatowej ul. Młodzieżowa 2 24-320 Poniatowa WNIOSEK Zwracam się z prośbą o udzielenie
pomocy finansowej określonej w Programie usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Poniatowa. 1. Dane
wnioskodawcy: a)
imię i nazwisko
................................................................................................................
b)
adres zameldowania: ulica ..................................................nr
domu...............................nr mieszkania ............ miejscowość
...............................................................kod
pocztowy............................... c)
adres realizacji przedsięwzięcia: ulica
..................................................nr
domu...............................nr mieszkania ............ miejscowość
...............................................................kod
pocztowy............................... d)
dowód osobisty nr .......................................wydany w dniu
............................................ przez
.................................................................................................................................
e)
numer ewidencyjny działki
................................................obręb
.................................... na której stoją budynki f)
rodzaj dokumentu potwierdzający tytuł prawny do budynku i działki
wymienionej w ppk e .................................................................................................................................
g)
telefon kontaktowy
...........................................................................................................
2. Opis
przedsięwzięcia: * a)
rodzaj budynku: mieszkalny/gospodarczy b)
rodzaj pokrycia dachowego: płyty azbestowo-cementowe płaskie/ płyty
azbestowo- cementowe faliste 2 d)
planowany termin montażu nowego pokrycia dachowego .............................................
e)
ustalenia pozostałe
...........................................................................................................
...........................................................................................................................................
Załączniki: |
c)
powierzchnia pokrycia dachowego przeznaczona do
wymiany...................................m2 |
1. |
Tytuł prawny do nieruchomości, której
będzie dotyczył wniosek ¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼¼.. /data i podpis właściciela
działki/ |
Załącznik Nr 4 |
PROTOKÓŁ ODBIORU (stwierdzenie usunięcia wyrobów zawierających
azbest) |
1.
Wnioskodawca (właściciel nieruchomości): ......................................................................................................................................
(imię i nazwisko) .......................................................................................................................................
( adres) 2.
Miejsce odbioru odpadów zawierających azbest: .......................................................................................................................................
3.
Rodzaj odpadów ( płyt falistych/płaskich lub innych odpadów
zawierających azbest): ......................................................................................................................................
4.
Ilość usuniętych odpadów (w m²):
.................................................................. 5.
Informacja czy na nieruchomości znajdują się jeszcze wyroby
zawierające azbest ( jeżeli występują proszę podać ich
ilość w m²)............................................. 6.
Oświadczam, że wszystkie dane zawarte w protokole są zgodne z prawdą. 7.
Oświadczam, że prace związane z usunięciem wyrobów zawierających
azbest zostały wykonane z zachowaniem właściwych
przepisów technicznych i sanitarnych, a teren został prawidłowo oczyszczony z
odpadów azbestowych. |
.........................................................
(data i podpis właściciela działki) |
........................................................
(data i podpis przedstawiciela wykonawcy) |
Uwagi: Protokół
został sporządzony w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach: jeden dla odbierającego odpady
celem przekazania do Urzędu
Miejskiego w Poniatowej, drugi dla właściciela nieruchomości. |
Załącznik Nr 5 OCENA stanu i
możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest |
Miejsce/ obiekt/ urządzenie
budowlane/ instalacja przemysłowa: ....................................................................................................................................................
Adres miejsca/ obiektu/ urządzenia budowlanego/ instalacji
przemysłowej: .......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Pomieszczenie:
............................................................. ) Rodzaj/ nazwa wyrobu ¹
................................................. 2) Ilość wyrobów (m², tony)
............................................. |
Załącznik Nr 6
KARTA PRZEKAZANIA ODPADU |
Nr
karty a |
Rok kalendarzowy |
|||
Posiadacz
odpadów, który przekazuje
odpad b, c |
Prowadzący
działalność w zakresie transportu
odpadu b, d |
Posiadacz
odpadów, który przejmuje
odpad b |
|||
Adres
e |
Adres
d, e |
Adres
e |
|||
Telefon/faks |
Telefon/faks
d |
Telefon/faks |
|||
Nr
REGON |
Nr
REGON d |
Nr
REGON |
|||
Miejsce
przeznaczenia odpadów f |
|||||
Kod
odpadu |
rodzaj odpadu |
||||
Data/miesiąc
g |
Masa
przekazanych odpadów [Mg] h |
Numer rejestracyjny
pojazdu, przyczepy lub naczepy d, i |
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
Potwierdzam
przekazanie odpadu data,
pieczęć i podpis |
Potwierdzam
wykonanie usługi transportu
odpadu d data,
pieczęć i podpis |
Potwierdzam
przejęcie odpadu data,
pieczęć i podpis |
|||
Objaśnienia:
a Numer nadawany jest przez posiadacza odpadów, który przekazuje odpad.
b Imię i nazwisko lub nazwa podmiotu.
c W przypadku odpadów komunalnych kartę wypełnia przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości, o którym mowa w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008), lub gminna jednostka organizacyjna, o której mowa w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
d W przypadku gdy odpad jest transportowany kolejno przez dwóch lub więcej prowadzących działalność w zakresie transportu odpadów, w oznaczonych rubrykach należy podać wymagane dane i podpisy wszystkich prowadzących działalność w zakresie transportu odpadów z zachowaniem kolejności transportowania odpadu.
e Adres zamieszkania lub siedziby podmiotu.
f Adres miejsca odbioru odpadu, pod który należy dostarczyć odpad, wskazany przez posiadacza odpadu prowadzącemu działalność w zakresie transportu odpadów.
g W przypadku odpadów niebezpiecznych podać datę przekazania odpadu. Karta może być stosowana jako jednorazowa karta przekazania odpadu lub jako zbiorcza karta przekazania odpadu, obejmująca odpad danego rodzaju przekazywany łącznie w czasie jednego miesiąca kalendarzowego, za pośrednictwem tego samego prowadzącego działalność w zakresie transportu odpadów temu samemu posiadaczowi odpadów.
h Podać masę odpadów z dokładnością co najmniej do pierwszego miejsca po przecinku dla odpadów innych niż niebezpieczne; co najmniej do trzeciego miejsca po przecinku dla odpadów niebezpiecznych.
i Dotyczy odpadów niebezpiecznych.